پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

دکتر گلدوزیان در گفت وگو با ایرنا تشریح کرد؛

فعالیت‌های ورزشی به شکل متفاوت در دوران شیوع کرونا

خراسان رضوی

- ویروس کرونا در ماه‌های گذشته نه تنها سلامتی جوامع را بطور مستقیم نشانه گرفت بلکه به صورت غیرمستقیم نیز با محدودکردن فعالیت‌های همگانی و ورزشی، تندرستی اقشار مختلف را تهدید نمود اما این تهدید را با تغییر در شیوه ورزش کردن به جای تعطیل کردن آن می‌توان به فرصت تبدیل کرد.

شیوع ویروس کرونا در آذر ماه پارسال از شهر ووهان چین آغاز و به سرعت به پدیده همه گیر در دنیا تبدیل شد به طوریکه اکثر کشورها درگیر آن شدند و پس از گذشت ۹ ماه این ویروس همچنان با قدرت می‌تازد.
شومی این ویروس روی فعالیت‌های مختلف تاثیر گذاشت و دایره فعالیت‌های اجتماعی را محدود کرد، ورزش و فعالیت‌های بدنی نیز از مواردی بود که پس از شیوع این ویروس بسیار محدود و حتی تعطیل شد.
این درحالی است که تعطیلی فعالیت‌های ورزشی خود عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها، تشدید چاقی و فقر حرکتی در جامعه است لذا پزوهشگران و فعالان در حوزه سلامت توصیه می‌کنند برای تقویت سیستم ایمنی در این ایام، فعالیت‌های ورزشی به شکل متفاوت انجام شود.
از آنجایی که با تعطیلی و فعالیت محدود باشگاه‌های ورزشی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امکان حضور در باشگاه‌ها  بسیار کم و محدود شده ‌است می‌توان به روش‌های مختلف با ورزش در خانه و افزایش فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی از چاقی و سایر تبعات عدم تحرک جلوگیری کرد.
ورزش در خانه
رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان‌ رضوی در خصوص نحوه انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران شیوع کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع ویروس کرونا، خانواده‌ها از ترس درگیر شدن با این ویروس از حضور خود و فرزندانشان در باشگاه‌های ورزشی و فعالیت‌های گروهی خودداری می‌کنند.
دکتر رضا گلدوزیان افزود: البته این اقدام در شرایط شیوع کرونا اقدام پذیرفته شده‌ای است اما نباید به طور کلی فعالیت‌های ورزشی را تعطیل کرد و عدم حضور در باشگاه‌ها نباید به منزله توقف ورزش و فعالیت‌های بدنی باشد.
وی ادامه داد: ورزش در فضای باز با رعایت فاصله ۲ تا سه متری تهدیدی از نظر شیوع کرونا به دنبال ندارد و خانواده‌ها می‌توانند با خاطر آسوده شرایط ورزش در محیط باز و حتی حیات منزل مسکونی خود را فراهم کنند.
رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان ‌رضوی گفت: همچنین انجام ورزش‌هایی نظیر کوهپیمایی، پیاده‌روی، دوچرخه سواری و ورزش‌های همگانی با رعایت فاصله و پروتکل‌های بهداشتی توصیه می‌شود و خانواده‌ها بدون دغدغه می‌توانند فعالیت بدنی داشته ‌باشند.
وی افزود: همچنین خانواده‌ها به راحتی می‌توانند با فراهم کردن دمبل، طناب و کش ورزشی و ارتباط مجازی با یک مربی، در محیط خانه خود فضای باشگاهی ایجاد کرده و فعالیت‌های ورزشی را در خانه انجام دهند.
پرهیز افراد دارای علامت بیماری از ورزش
گلدوزیان ادامه داد: افرادی که دارای علائم سرماخوردگی و بیماری هستند، نباید فعالیت ورزشی داشته و در فعالیت‌های گروهی حضور داشته‌ باشند.
وی گفت: فعالیت ورزشکاران حرفه‌ای و ملی‌پوشان نیز باید تحت نظارت مربی و پزشک تیم انجام ‌شود، در ایام شیوع کرونا این ورزشکاران باید شدت تمرینات را کاهش دهند، مراقب سلامتی خود باشند و آمادگی بدنی خود را حفظ کنند و تلاش برای رکورد زنی توصیه نمی‌شود.

رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان ‌رضوی افزود: باشگاه‌های ورزشی نیز به جز رشته‌های آبی و ماساژ با رعایت پروتکل‌های خاص بهداشتی فعال هستند.
وی ادامه داد: مواد شوینده و ضدعفونی نیز در باشگاه‌ها وجود دارد و ضدعفونی باشگاه‌ها به صورت ویژه انجام می‌شود.
گلدوزیان گفت: چنانچه ورزشکاران نیز پروتکل‌های بهداشتی و حفاظت فردی را در باشگاه‌ها رعایت کنند، مشکلی پیش نمی‌آید.
کاهش ۸۰ درصدی ورزشکاران بیمه ‌شده
مسوول کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی سبب شده است تعداد ورزشکاران بیمه شده در این استان طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد کاهش یابد.
فاطمه برات افزود: بهار پارسال ۴۴ هزار نفر در این استان بیمه ورزشی شده بودند در حالی که شمار ورزشکاران بیمه شده خراسان رضوی در بهار امسال به ۶ هزار و ۳۴۷ نفر رسید.
وی ادامه داد: لزوم رعایت دستورات بهداشتی پیشگیرانه در باشگاه‌های ورزشی مورد تاکید است و با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا، جامعه ورزشی استان تلاش می‌کند محیط امن برای گذراندن اوقات فراغت خانواده‌ها و فرزندانشان در محیط‌های ورزشی فراهم آورد.

انجام بیش از ۷۰۰ بازرسی از باشگاه‌های ورزشی
رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: با بازگشایی باشگاه‌های ورزشی از خرداد ماه امسال، مدیران باشگاه‌ها قبل از بازگشایی متعهد شدند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
گلدوزیان افزود: از همان زمان تاکنون بیش از ۷۰۰ مورد بازرسی با هدف بررسی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از باشگاه‌های شهر مشهد صورت گرفت و برای باشگاه‌های متخلف اخطار صادر شد.
وی ادامه داد: باشگاه‌های دارای مجوز همکاری خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند اما تخلف در باشگاه‌های زیرزمینی زیاد است و شهروندان باید در انتخاب باشگاه ورزشی دقت کافی داشته باشند.

رییس هیات پزشکی ورزشی خراسان رضوی گفت: شمار باشگاه‌های ورزشی خراسان رضوی حدود هزار و ۲۰۰ واحد است و طبق آمار سال گذشته این استان ۲۰۳ هزار ورزشکار سازمان یافته دارد.

چاقی ۲۱ درصد جمعیت دانش‌آموزی

معاون تربیت ‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش خراسان‌ رضوی نیز گفت: در مجموع حدود ۲۱ درصد دانش‌آموزان این استان و کشور دچار چاقی هستند.
صفدر سلطانی افزود: با شیوع کرونا این آمار افزایش داشته است لذا برای بررسی موضوع، پایش لازم از دانش‌آموزان انجام و موضوع بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری به دلیل شرایط کرونایی، ورزش صبحگاهی و فعالیت‌های ورزشی در مدارس مانند سال‌های قبل انجام نمی‌شود لذا کتابچه آموزشی در این خصوص برای والدین تهیه شده و مدیران و مربیان نیز آموزش‌های لازم برای هدایت دانش‌آموزان به فعالیت‌های ورزشی در خانه را فرا می‌گیرند.

معاون تربیت ‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش خراسان‌ رضوی گفت: همچنین امسال گروه پشتیبان متشکل از متخصصان حوزه سلامت و فیزیولوژی ورزشی تشکیل می‌شود تا به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی ابهامات دانش‌آموزان و اولیا در حوزه سلامت و ورزش باشند.
طبق آخرین آمار رسمی تاکنون ۳۹۳ هزار و ۴۲۵ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسیده است.​

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.