شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹

آنتی اکسیدان ها و کرونا

آنتی اکسیدان

توجه داشته باشید زمانی که در مورد آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی صحبت به میان می آورریم، نمی توان به یک ماده غذایی خاص بسنده کرد. مطمئن شوید که در برنامه غذایی خود به میزان کافی میوه، سبزیجات، آجیل ها و غلات سبوس دار مصرف می کنید.

ویروس کرونا و آنتی اکسیدان ها

افراد مبتلا به ویروس کرونا، در معرض خطر بیشتری برای شرایط التهابی مرتبط با بیماری های تنفسی هستند. مطالعات علمی به بررسی ارتباط میان استرس اکسیداتیوو ویروس کرونا پرداخته اند. التهاب ریوی، تب و فیبروز از علائم ویروس کرونا هستند که به واسطه سیتوکین های پیش التهابی ایجاد می شوند. استرس اکسیداتیو بر مکانیسم های ترمیمی و سیستم ایمنی تاثیر می گذارد که یکی ار اتفاقات اصلی در پاسخ های التهابی است و می تواند باعث تشدید ویروس کرونا شود. استفاده از آنتی اکسیدان ها می تواند در برابر ویروس کرونا مقابله کند و به عنوان یک راهکار درمانی در نظر گرفته شود.

اهمیت آنتی اکسیدان ها در چیست؟

آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و می توانند در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش ایفا کنند. ویتامین های C و E، کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها، فنول ها و تانین از انواع آنتی اکسیدان ها هستند.

غذاهای با منشا گیاهی، بهترین منابع حاوی آنتی اکسیدان هستند که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل، گیاهان دارویی و ادویه هاست. حتی کاکائو هم منبعی از آنتی اکسیدان است.

میوه ها و سبزیجات علاوه بر آنتی اکسیدان حاوی فیبر زیاد، چربی اشباع و کلسترول کم و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

  • توت های رنگی و توت فرنگی در صدر آنتی اکسیدان ها هستند.
  • هویج، فلفل دلمه ای سبز و قرمز، کلم، اسفناج و کلم بروکلی حاوی آنتی اکسیدان کاروتن هستند. توصیه می شود هر روز از سبزیجات با رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز تیره و برگ سبز استفاده شود.
  • آجیل ها مانند گردو نیز حاوی آنتی اکسیدان هستند، اما در صورتی که به مصرف آن تمایل ندارید، می توانید از تخمه آفتابگردان استفاده کنید.

تهیه و تنظیم: کیمیا معینی افشاری/عضو کمیته سلامت فدراسیون پزشکی ورزشی

منبع: Mayoclinic, clinmedjournal

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.