چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

 تغذیه در ورزشکاران مبتلا به دیابت

دیابت

شواهد کافی برای این که افراد مبتلا به دیابت به احتمال بیشتری به کووید-۱۹ مبتلا می شوند یا خیر وجود ندارد. با این وجود افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا، ممکن است با مشکلات جدی تری مواجه شوند و علائم شدید تری از خود نشان دهند. احتمال بروز مشکلات جدی در صورت دیابت کنترل شده، کمتر است. ابتلا به بیماری های دیگر مانند بیماری های قلبی در کنار دیابت، می تواند باعث تشدید مشکلات ناشی از کرونا شود. عفونت هایی مانند ویروس کرونا باعث افزایش التهاب در افراد مبتلا به دیابت می شود. از طرفی دیگر،  بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از ورزش کردن هراس دارند، زیرا می ترسند دچار افت قند خون شوند. اما با احتیاط و داشتن تغذیه سالم می توان با موفقیت فعالیت ورزشی انجام داد.

مهم ترین نکته این است که از علائم و نشانه های افت قند خون آگاه باشید. ضعف، خستگی، لرز، سردرد، گیجی، گرسنگی و اختلالات بینایی از علائم افت قند خون هستند. سعی کنید علائم را بشناسید و برای آن آماده باشید.

در ادامه، چند نکته و راهکار تغذیه ای برای کمک به کنترل قند خون و داشتن عملکرد ورزشی ارائه شده است:

  • قبل از انجام فعالیت ورزشی، قند خون خود را اندازه بگیرید.
  • در صورتی که قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر بود، فعالیت ورزشی نکنید و ابتدا میان وعده میل کنید.
  • در صورتی که قند خون بالای ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر بود، فعالیت ورزشی نکنید و وجود کتون ها را در ادرار بررسی کنید. در صورتی که قند خون بالاتر از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، کتون ها در ادرار افزایش می یابد، بنابراین در صورتی که در ادرار کتون وجود داشت، ورزش نکنید.
  • مصرف وعده ها و میان وعده ها بر پایه کربوهیدرات ها ۳-۱ ساعت پیش از ورزش، توصیه می شود.
  • همیشه منابع غذایی حاوی کربوهیدرات مانند آبنبات شیشه ای، میوه خشک مثل کشمش، میوه های تازه یا چوب شور، همراه خود داشته باشید.
  • در صورتی که انسولین دریافت می کنید، برای تنظیم دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید. در بسیاری از موارد، مصرف میان وعده ها پیش از ورزش می تواند کمک کننده باشد.
  • در صورتی که فعالیت ورزشی بیشتر از یک ساعت به طول می انجامد، حتما برای میان وعده بین تمرین برنامه ریزی کنید.
  • در طول روز (به خصوص روزهای پرمشغله)، ۶ وعده غذایی کم حجم با تاکید بر کربوهیدرات و فیبر مصرف کنید و از مصرف غذاهای شیرین و پرچرب اجتناب کنید.
  • افت قند خون ممکن است از ۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تمرین ورزشی اتفاق بیفتد، بنابراین پایش منظم قند خون و مصرف وعده های غذایی و میان وعده ها نه تنها به تنظیم قند خون و پیشگیری از افت آن، بلکه به بازسازی ذخایر گلیکوژن نیز کمک می کنند.
  • همواره برای جلوگیری از کم آبی، به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنید.

تهیه و تنظیم: کیمیا معینی افشاری

منابع: American Diabetes Association و  clevelandclinic.org

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.