دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹

چند اقدام برای کاهش درد اندومتریوز

آندومتریوز

اندومتریوز یک اختلال دردناک است که طی آن، بافت مشابه پوشش داخلی رحم (اندومتر) بیرون از رحم قرار گرفته باشد. معمولاً در این اختلال، تخمدان ها، لوله های فالوپ و داخل لگن درگیر می شوند. تقریباً 11 درصد بانوان 15 تا 44 ساله را درگیر می کند. بنابراین، اختلال شایعی محسوب می شود. بین بانوان 30 تا 40 ساله شیوع بیشتری دارد و معمولاً در این افراد عادت ماهانه سنگین و همراه با درد است. بسیاری از بیماران از دردهای لگن یا شکم شکایت می کنند. در اغلب موارد، علائم با یائسگی برطرف می شود. در حدود ثلث افراد با اندومتریوز خفیف، علائم خود به خود برطرف می شود. گرچه یکی از علل شایع ناباروری محسوب می شود، حدود 70 درصد افراد مبتلا بدون درمان خاصی امکان باردار شدن دارند. راه تشخیص آن ظن بالینی و انجام لاپاراسکوپی است. سونوگرافی و ام آر آی در تشخیص کیست های اندومتریوتیک کمک کننده است.  

  1. ورزش: ورزش منظم به کاهش درد کمک می کند. تمرینات با شدت متوسط پیشنهاد می شوند. پیاده روی، کشش و تمرینات تنفسی بسیار مفیدند. همچنین تمرینات کف لگن موجب تقویت این عضلات شده و درد کاهش می یابد.
  2. مسکن ها: بسیاری از مسکن ها (به خصوص در مورد درد مزمن) وقتی اثر بهتر دارند که قبل از بروز درد شدید مصرف شوند. در مورد فواید داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل بروفن یا ناپروکسن از پزشک خود سوال کنید. بدیهی است نباید بیشتر از حد توصیه شده این داروها را مصرف کنید.
  3. فیزیوتراپی: فیزیوتراپی فقط برای توانبخشی بعد از آسیب ورزشی نیست و در مورد درد اندومتریوز هم کارآمد است. همچنین در بعضی موارد تنس هم موثر است. طب سوزنی نیز موجب کاهش درد می شود.
  4. تغذیه: روزی یک قاشق چایخوری دارچین روی غذای خود بریزید. در برخی افراد رژیم های فاقد گلوتن در کاهش درد موثر است. اما در مورد همه افراد این امر صادق نیست. می توانید حدود سه ماه گلوتن را از غذای خود حذف کنید تا ببینید برای شما موثر است یا خیر. دریافت خوراکی امگا 3 را افزایش دهید. از چربی های ترانس پرهیز کنید. مصرف گوشت قرمز را کم کنید. مقادیر کافی میوه جات، سبزیجات و غلات کامل میل کنید. مصرف کافئین را کم کنید. الکل مصرف نکنید. مصرف غذاهای فرآوری شده را کم کنید.
  5. کاهش استرس: به جای تمرکز بر احساس بدتان، بر این که چه اقدامی می توانید برای بهتر شدن وضعیتتان انجام دهید، تاکید کنید. با ماساژ، ریلکس کنید. درصورت تجویز پزشک، می توان از ماساژ کمر یا شکم کمک گرفت. چرت کوتاه بعد از ظهر هم به کاهش درد کمک می کند.

دکتر لاله حاکمی

متخصص بیماری های داخلی – نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

منابع:

Mayo Clinic

WebMD

WomensHealth

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.