چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰

تغذیه سالم در دوران کرونا

کنترل پرخوری

همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه باعث افزایش دسترسی به میان وعده ها، افزایش استرس و در نتیجه افزایش پرخوری می شود.

علل پرخوری

  1. استرس: استرس، بی حوصلگی و حالات احساسی می توانند از علل پرخوری در دوران همه گیری ویروس کرونا باشند. بنابراین توصیه می شود ابتدا به واقعی بودن احساس گرسنگی توجه شود.
  2. اشتباه گرفتن احساس تشنگی با گرسنگی: اگر در خارج از زمان مناسب مصرف وعده های غذایی، احساس گرسنگی می کنید، ابتدا مقداری آب بنوشید. اغلب اوقات، تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود و با نوشیدن آب، احساس گرسنگی کاهش می یابد. از طرفی دیگر، نوشیدن آب به هیدراته ماندن بدن و تامین نیاز بدن به مایعات کمک می کند.

توصیه می شود از نوشیدن نوشیدنی های شیرین اجتناب شود، زیرا می تواند باعث تشدید احساس گرسنگی و همچنین نوسان قند خون شود.

یکی دیگر از راهکارهای مناسب، نوشیدن مایعات گرم و بدون شکر افزوده مانند دمنوش های گیاهی، چای های گیاهی و طعم دار، چای سیاه یا قهوه است. نوشیدن این مایعات می تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد. با این وجود در صورتی که بعد از نوشیدن مایعات احساس گرسنگی کاهش نیافت، می توانید میان وعده سبکی میل کنید.

راهکارهایی برای کنترل پرخوری:

  • زمانبندی وعده ها و میان وعده ها و به همراه داشتن میان وعده های از پیش آماده
  • توجه به بافت، طعم، رنگ و بوی غذا در واحد زمان می تواند به داشتن احساس خوب در زمان غذا خوردن و کنترل بهتر احساس گرسنگی کمک کند.
  • پرهیز از تماشای تلویزیون یا کار با کامپیوتر در زمان غذاخوردن
  • آهسته غذا خوردن و خوب جویدن غذا: حدود ۲۰-۱۵ دقیقه طول می کشد تا غذا به معده برسد و پیام سیری آغاز شود. در صورتی که غذا به سرعت میل شود، احتمال پرخوری افزایش می یابد.
  • انتخاب هوشمندانه غذایی در زمان اشتهای زیاد: در صورتی که احساس گرسنگی کردید، می توانید از میوه های تازه، ماست، ماست های شیرین نشده، غلات سبوس دار، سبزیجات تازه و ترد مانند هویج و کرفس استفاده کنید.
  • انتخاب روش تهیه سالم غذاها: به جای استفاده از سیب زمینی سرخ کرده، می توانید مقداری سیب زمینی آب پز یا سوپ به همراه سالاد میل کنید. سعی شود تا مرغ و ماهی به صورت آب پخته یا کبابی شده مصرف شود و به همراه غذا از سیب زمینی آب پز، نان و غلات سبوس دار استفاده شود.
  • کنترل حجم وعده های غذایی: به منظور کنترل بهتر احساس گرسنگی و تمایل به غذا خوردن، توصیه می شود حجم وعده های غذایی کاهش یابد. توصیه می شود به حجم وعده های غذایی توجه شود. نیاز نیست تمام غذای موجود در بشقاب مصرف شود، بلکه توصیه می شود تا زمانی که تقریبا احساس سیری کردید، غذای خود را میل کنید.

تهیه و تنظیم: کیمیا معینی فشاری

منبع: دانشگاه مریلند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.