شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

رژیم غذایی مناسب در شرایط آلودگی هوا

میوهای حاوی آنتی اکسیدانی

آلودگی هوا می تواند اثرات بدی بر سلامت داشته باشد. تحقیقات نشان داده میان آنچه می خوریم و میزان مقاومت بدن در برابر آلودگی هوا، ارتباط وجود دارد. بنابراین می توانیم با تغییراتی در رژیم غذایی و انتخاب های غذایی، از خود در برابر آسیب محافظت کنیم.

آنتی اکسیدان ها، از بدن در برابر رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی هوا محافظت می کنند. رادیکال های آزاد می توانند باعث التهاب و بیماری های مختلفی شوند. بنابراین با مصرف منابع غذایی آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی می توان از این آسیب ها در امان بود.

چه منابع غذایی مصرف شود؟

ویتامین C: یکی از آنتی اکسیدان های قوی است که باید در صدر لیست منابع غذایی مقابله کننده با آلودگی قرار بگیرد. مصرف روزانه این ویتامین در مقادیر توصیه شده، ضروری است و منابع غذایی آن شامل: فلفل چیلی، مویز، پرتقال، کلم پیچ، کیوی و کلم بروکلی است.

ویتامین E: ویتامینی محلول در چربی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. روغن زیتون، روغن آفتابگردان، بادام، فندق از منابع ویتامین  Eهستند. بنابراین با انتخاب منابع سالم چربی ها و روغن های گیاهی می توان به دریافت این ویتامین کمک کرد.

امگا-۳: به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا کمک می کند و برای سلامت قلب و مغز نیز ضروری است. ماهی های روغنی، دانه کتان و چیا منبع امگا-۳ هستند، با این حال ممکن است در برخی شرایط مانند گیاهخواری، مصرف مکمل آن توصیه شود.

بتاکاروتن: میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ سبز منابع حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و خاصیت ضد التهابی دارد. ویتامین A برای سلامتی سیستم بینایی و ایمنی ضروری است. هویج، کلم، اسفناج، فلفل دلمه ای قرمز و زرد و زردآلو از منابع غذایی بتاکاروتن هستند.

فدراسیون پزشکی ورزشی

تهیه و تنظیم: کیمیا معینی افشاری

منبع: standard.co.uk

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.