یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

توصیه های دکتر باقری مقدم

از کاهش فعالیت ورزشی ورزشکاران تا قطع فعالیت سالمندان و بیماران

آلودگی هوا
 رئیس هائت پزشکی ورزشی استان اصفهان با توجه به بحرانی شدن آلودگی هوای اصفهان به ورزشکاران، توصیه کرد که فعالیت های ورزشی خود را کاهش داده و در فضای بسته آن را انجام دهند و همچنین افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی تا بهبود شرایط هیچ گونه فعالیت ورزشی نداشته باشند.
دکتر احمدباقری مقدم در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شرایط بسیار بحرانی و جدی آلودگی هوای اصفهان و شدت یافتن آن، اظهار کرد: متاسفانه شاهد هستیم که وضعیت آلودگی هوا به مرحله خطرناک رسیده و شرایط قرمز را هم، رد کرده که این وضعیت برای افراد سالم خطرناک است. آلودگی هوا یکی از موانع مهمی است که به ویژه ورزش را در فضای باز با مشکل روبرو می کند و مانع فعالیت های ورزشی می شود.
وی افزود: توصیه می کنیم ورزشکاران، افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی، در شرایط فعلی آلودگی هوا اصلا در فضای باز فعالیت ورزشی نداشته باشند و ورزشکاران در فضاهای سرپوشیده با تهویه مناسب تمرین داشته و شدت تمرینات خود را کاهش دهند و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی حتی در منزل نیز تا رفع آلودگی هوا از انجام فعالیت ورزشی خودداری کنند.
وی گفت: مسلما در کنار کاهش فعالیت های ورزشی و پرهیز از انجام آن در فضای باز و انجام ورزش هایی که به سیستم تنفسی کمک می کند، تغذیه مناسب و استفاده کافی از مایعات برای دفع سموم و همچنین کربوهیدرات ها می تواند مفید باشد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تقویت سیستم ایمنی تمام افراد و استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند از دیگر موارد مهمی است که باید رعایت شود و در صورت بروز علائم هشدار دهنده همچون سردرد، تپش بالای قلب، خستگی شدید، تنگی نفس و درد قفسه سینه حتما با اورژانس تماس گرفته و به پزشک مراجعه کنند.
دکتر باقری مقدم همچنین با اشاره به برگزاری جلسه نمایندگان مرکز بهداشت استان، هیئت های پزشکی ورزشی، نجات غریق و شنا و همچنین مدیرکل ورزش و جوانان و معاونین وی در خصوص بازگشایی استخرهای استان، گفت: خوشبختانه جلسه بسیار خوب و پرباری بود و با توجه به مباحث مختلف مقرر شد این جلسه به صورت ماهیانه برگزار شود و نقطه نظرات مختلفی بیان شد و با توجه به اهمیت سلامت مردم و ورزشکاران و شرایط پیش آمده مقرر شد همکاری مثبتی در بازگشایی استخرها با رعایت پروتکل های بهداشتی و با نظارت مشترک هیئت پزشکی ورزشی و مراکز بهداشتی استان و همکاری مثبت مدیران استخرها داشته باشیم.
وی تصریح کرد: تاکنون هفت مجموعه ورزش های آبی و استخر درخواست خود را برای بازگشایی ارائه داده اند که در حال گذراندن مراحل قانونی هستند، بخشی از آن که مربوط به هیئت است برای آموزش دادن، گرفتن تعهد و بازرسی از استخرها باید انجام تا موارد مثبت و منفی مشخص شود و پس از تایید فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، همچنین پیشنهاد شد ناظر بهداشتی از سوی هیئت پزشکی ورزشی در استخرها مستقر شوند.
دکتر باقری مقدم تاکید کرد: نکته مهم در بازگشایی استخرها این است که تمام استخرها موظف هستند کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود را استفاده کنند و امیدواریم شرایط به گونه ای پیش رود که اعتماد مردم نسبت به فعالیت استخرها دوباره برگردد، البته زمانی که می بینند شرایط استاندارد همراه با نظارت های سختگیرانه است مطمئنا مردم نیز استقبال خواهند کرد.
وی در ارتباط با استفاده از سونا و جکوزی نیز گفت: در حال حاضر تنها قسمت های آبی باز بوده و فعالیت می کنند و سونا و جکوزی ها پملب خواهند شد، رختکن ها و دوش ها باید مرتب ضدعفونی و پاکسازی شوند و فاصله ۲ متر در آنها رعایت شود و همچنین وضعیت کلر آب باید مرتب چک شود تا در حد مطلوب و مورد تایید مرکز بهداشت باشد تا فضای امنی برای فعالیت ورزش های آبی ایجاد شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.