دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸

/هفته ملی سلامت مردان/

همه گیری کرونا و توجه بیشتر به سلامت مردان

هفته سلامت مردان

مردان از پایه های اصلی پیشرفت جامعه محسوب می شوند و توجه به سلامت آنان ضروری است. متاسفانه بسیاری از آقایان، علائم بالینی خود را به اندازه کافی جدی نمی گیرند و به مراقبت های بهداشتی توجه کافی ندارند.

شیوه زندگی سالم و در راس آن ترک سیگار و پرداختن به برنامه های منظم ورزشی، تغذیه مناسب و خواب خوب می توانند در حفظ و ارتقاء سلامت نقش کلیدی داشته باشد.

بی جهت نیست که پورسینا در کتاب اول قانون خود به این مهم اشاره کرده است:

برجسته ترین راهکارهای حفظ سلامتی عبارتند از:

ورزش کردن- سپس تدبیر غذا، سپس تدبیر خواب

با توجه اهمیت توجه به سلامت مردان، در هفته سلامت مردان که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اسفندماه هر سال برگزار می شود، به دغدغه های رایج و مهم سلامت مردان پرداخته می شود تا شاید بتوان با حساس سازی، تفکر و برنامه ریزی در سطح کشوری و همچنین در سطح خانوادگی و فردی شاهد ارتقای سلامت این عزیزان باشیم.

جمعه  اول اسفند

حفاظت از سلامت خانواده و پیشگیری از ناباروری مردان

بسیاری از اختلالات جسمی و روانی که بر افزایش نرخ ناباروری تاثیر دارند، با ورزش منظم قابل پیشگیری و درمان هستند. مقالات متعددی نشان داده اند که ورزش منظم می تواند بر تولید تستوسترون و تعداد و کیفیت اسپرم ها تاثیر مثبت داشته باشد و کاملاً توصیه شده است. این در حالی است که مصرف داروهای نیروزای استروئیدی که متاسفانه توسط برخی جوانان ورزشکار استفاده می شوند، علاوه بر عوارض متعدد قلبی عروقی، کبدی، ... می توانند با تغییر محور تنظیم کننده هورمون های جنسی موجب ناباروری شوند. به علاوه، افرادی که ورزش سنگین انجام می دهند و انرژی کافی برای تامین نیازهای خود دریافت نمی کنند، ممکن است با تغییرات در محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، گناد دچار کاهش ترشح هورمون های مردانه شوند. در حقیقت، چاقی و لاغری مفرط هر دو بر تعداد اسپرم تاثیر منفی دارند.

بنابراین، توجه به ورزش متوسط و پرهیز از رژیم های سنگین و در صورت نیاز به کاهش وزن، انجام مشاوره با کارشناس تغذیه و عدم مصرف داروهای لیست ممنوعه توصیه می گردد.

دکتر لاله حاکمی/ متخصص داخلی و نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.