سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱

/هفته سلامت مردان/

بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا

هفته سلامت مردان

سلامت مردان تنها در داشتن بدنی عضلانی و قوی خلاصه نمی شود، بلکه سلامت روانی را نیز شامل می شود و سلامت انسان در گرو یکپارچه دانستن ذهن و بدن و روح و تعادل آنهاست.

دو سوم مردان مبتلا به اختلالات روان هرگز به دنبال معالجه و درمان نیستند و این مساله به عنوان یک زنگ خطر برای جامعه مردان لحاظ می شود.

نگرش ها در جامعه نسبت به مردان بسیار سختگیرانه و غیر منعطف است به خصوص قضاوت های پیرامون درخواست کمک از طرف آنها یا الزام به داشتن روحیه استوار؛ افکاری مانند مردان ایستاده می میرند یا این که مرد گریه نمی کند. قدرتمندی و برون گرایی و مستقل بودن انتظاری است که جامعه مبتنی بر فرهنگ از مردان دارد و چنانچه مردی بیکار باشد و از تامین مخارج خود و خانواده بر نیاید، دچار آزردگی روانی می شود.

فارغ از جنسیت، زندگی هر انسانی فراز و نشیب های زیادی دارد و هر انسانی می تواند غم وشادی و خشم و ناامیدی را تجربه کند و اگر این هیجانات شدت و مدت و فراوانی آنها بیشتر شود، به گونه ای که عملکرد طبیعی فرد را مختل نمایند، منجر به بیماری های روان می شود؛ در حالی که این باورهای غیر منعطف و ترس از انگ زنی و بدنامی مانع پیگیری و درمان در مردان می شود.

در شرایط کنونی و بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و تاثیر مستقیم آن بر کاهش درآمد و مزایای اقتصادی به ویژه مشاغل آزاد و کارگری زمینه ساز استرس و  فشار روانی بر جامعه مردان است و از سوی دیگر انجام بخشی از امور به صورت دورکاری در منزل، ارتباطات خانوادگی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بخش دیگری از مردان چاره ای جز حضور در محل کار ندارند و ریسک بالای بیماری و ناقل بودن را می پذیرند و در نهایت تمام این عوامل به ایجاد تنش و فشار روانی مضاعف منجر می شود.

یکی از راهکارهای کاهش فشار روانی بر مردان به ویژه در روزهای کرونایی، پرداختن به سلامت از طریق ورزش کردن در محیط های کم خطر است.

 ورزش یک رفتار سالم و یک سبک زندگی سلامت محور است. مهم ترین موانع ورزش در مردان، کمبود زمان و نامناسب بودن آن و خستگی ذکر شده است. ولی در نظر داشته باشیم یکی از مهم ترین فنون کاهش رفتارهای  فشار آور روانی، داشتن برنامه ورزشی منظم مثل پیاده روی و کوه پیمایی است.

همچنین براساس نتیجه تحقیقات، خواندن کتاب های مورد علاقه و کسب مهارت های ارتباطی از قبیل گفتگوی موثر در خانواده موجب ایجاد همدلی و همدردی و درک متقابل بین اعضای خانواده و کاهش تنش ها و موقعیت های استرس آور خواهد شد. در نهایت تغییر و اصلاح نگرش و شناخت ها نسبت به مردان در جامعه، کمک بزرگ و موثری به ارتقاء سطح سلامت روان در مردان می کند.  

                                              

                                                         

مریم عجم، مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی شهرستان شاهرود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.