سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴

دکتر باقری مقدم خبر داد؛

اجرای طرح نسخه سبز ورزش درمانی برای گروه های خاص در اصفهان

دکتر باقری مقدم
 رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان علاوه بر شرح اقدامات این هیات در سال جاری و اهداف آن برای سال آینده، از پیشگام شدن اصفهان برای اجرای طرح «نسخه سبز» به صورت آزمایشی به منظور درمان ورزشی بیماران و گروه‌های خاص خبر داد.
احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد این هیات در سال ۱۳۹۹گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان، توجه به بحث کنترل و نظارت بر جلوگیری از شیوع کرونا در جامعه ورزش نیز به وظایف هیات پزشکی ورزشی اصفهان اضافه شد، چرا که حفظ سلامت ورزشکاران اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: پس از یک دوره قرنطینه شدید در اوایل سال جاری، به تدریج با کمک فدراسیون گشایش‌هایی مشروط به نظارت هیات‌های پزشکی ورزشی در برخی از رشته‌ها اتفاق افتاد.  
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان، تصریح کرد: تلاش شد با حداقل انتقال ویروس مسابقات برگزار شود. حرکت مثبت دیگری که در این فرآیند اتفاق افتاد، انتقال باشگاه‌های ورزشی از گروه ۳ به ۲ بود که باعث کاهش محدودیت برای آنها شد. اکنون که در پایان سال ۹۹ قرار داریم، ابتلای ورزشکاران استان صفر نبوده، اما بسیار محدود بوده است. به همین دلیل از عملکرد خود راضی هستیم، اما قضاوت عملکرد ما باید با دیگران باشد.  
باقری مقدم درباره بازرسی و نظارت از اماکن ورزشی گفت: بازرسی و نظارت در دوران قرنطینه به صورت گشت‌زنی صورت می‌گرفت و در دوران بازگشایی مراکز، بازدید مستمر از مراکز انجام می‌شود. در همین راستا از باشگاه‌هایی که همکاری داشته و پروتکل‌ها را رعایت کرده بودند تقدیر شد و باشگاه‌هایی که رعایتی در این موارد نداشتند یا توبیخ شدند و یا اخطار دریافت کردند.
وی در خصوص شرایط فعالیت استخرها در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با مرکز بهداشت داشتیم، قرار شد به صورت محدود و با رعایت نظارت موارد لازم یکسری از استخرها باز شوند که این استخرها درخواست خود را ارائه داده و مورد بازرسی قرار گرفتند و با صدور مجوزهای لازم در حال حاضر با ظرفیت محدود که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت آنهاست در حال فعالیت هستند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: نگرانی ما این است که استخرها در گروه شغلی ۳ قرار گرفته اند و در صورتی که در ادامه شرایط شیوع ویروس کرونا دوباره رنگ شهرستان نارنجی شود، استخرها مجدد تعطیل خواهند شد. البته خوشبختانه در مدتی که استخرها فعال بودند موردی از بابت شکایت نداشتیم چرا که مدیران استخرها و شرکت کنندگان با حساسیتی که دارند موارد پروتکل‌ها را رعایت کردند که امیدوارم شاهد ادامه این روند باشیم.
وی در خصوص عدم صدور مجوز برای رشته‌های کشتی و رزمی گفت: با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا رشته‌های تماسی و برخوردی مانند رزمی و کشتی اجازه فعالیت ندارند و به دلیل تماسی بودن و احتمال انتقال بالایی که دارند همچنان شامل محدودیت ها هستند و وضعیت خوبی ندارند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان، در خصوص تعداد بازرسی‌های انجام شده از سوی این هیات گفت: بازرسی‌های اولیه این هیات ۱۲۶۷ مورد و در دومین مرحله ۶۷۰ مورد بوده است. همچنین بازرسی‌های ادواری ۵۸۴ مورد و بازرسی گشت‌زنی ۵۵۷ مورد بوده است که از این تعداد ۲۶۰ مورد اخطار کتبی و ۴۲ مورد اخطار پلمب دریافت کردند.  
وی در خصوص طرح افسران سلامت که پس از اتمام قرنطینه آغاز شد، گفت: اولین مورد ورزشی کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا، فینال لیگ‌برتر فوتسال در اصفهان در سال گذشته بود که افسران کنترل سلامت با آموزش کامل زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی جهت نظارت در این بازی حضور داشتند. همچنین پیش از واگذاری مسابقات لیگ‌برتر فوتبال به ایفمارک، نظارت این مسابقات نیز با فدراسیون پزشکی ورزشی بود که تمام تمرینات و مسابقات تیم‌های فوتبال سپاهان، ذوب‌آهن و گیتی‌پسند توسط این هیات انجام می شد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی اصفهان خاطرنشان کرد: در بحث‌های آموزشی نیمه دوم سال، تعداد زیادی جلسه آموزشی به صورت وبینار برگزار و سعی شد کیفیت آموزشی نیز در وبینارها حفظ شود. در حوزه پژوهشی در بخش پزشکی ورزشی نیز چاپ کتاب داشتیم که از دیگر دستاوردهای هیات پزشکی ورزشی است. همچنین بر اساس آمار ورزشکاران سازمان یافته کشور که عضو کمیته خدمات درمانی سازمان پزشکی ورزشی هستند، اصفهان رتبه نخست را کسب کرده است. فعالیت و شرکت مستمر در برنامه‌های ورزشی نیز این استان را به عنوان استان برتر معرفی می‌کند.
باقری مقدم درباره اهداف این هیات در سال ۱۴۰۰، گفت: پیش بینی می‌کنیم وضعیت ویروس کرونا در سال آینده بهتر باشد و محدودیت‌های کمتری وضع شود، بنابراین غیر از ادامه نظارت، کنترل و احتمالا واکسیناسیون در جامعه ورزش، هیات پزشکی ورزشی در تمام اهداف خود حضوری دو چندان خواهد داشت.
وی ادامه داد: «نسخه سبز» یکی دیگر از موضوعاتی است که در اهداف سال آینده این هیات گنجانده شده و این طرح برای اولین بار در اصفهان اجرا خواهد شد. نسخه سبز، طرح ورزش درمانی برای بیماران و گروه‌های خاص است که به صورت آزمایشی در دو مرکز آکادمی لوافان و پایگاه قهرمانی اجرا خواهد شد و از طریق مراکز درمانی این بیماران به مراکز مراجعه خواهند کرد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با اشاره به تفاهم نامه هیات و باشگاه سپاهان گفت: یکی از ماموریت‌های ما در هیات پزشکی این است که پشتیبان ورزش قهرمانی باشیم و در اصفهان باشگاه‌های مطرح کشوری و جهانی مانند سپاهان، ذوب‌آهن، گیتی پسند، نامی‌نو، ریف و... را داریم که در عرصه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای موفق هستند، در این راستا از قبل پیشنهاد همکاری با باشگاه‌های استان را در مباحث ایمنی، پیشگیری و درمان آسیب‌های ورزشی، مباحث آموزشی و معاینات پیش فصل داده بودیم که خوشبختانه این تفاهم نامه منعقد شد.
وی افزود: تفاهم نامه بسته شده شامل تمام موارد پزشکی و بهداشتی در حوزه آموزشی، بهداشتی، درمانی، پژوهشی و معاینات پیش فصل است که مقرر شد این موارد پیگیری شود و هیات در این راستا امکانات خود را برای بحث سلامت و ارتقای سطح علمی نیروها در اختیار باشگاه سپاهان قرار دهد.
باقری مقدم خاطرنشان کرد: این علاقه‌مندی در مورد باشگاه ذوب آهن نیز وجود دارد که تفاهم نامه‌ای نیز با این باشگاه و در ادامه با دیگر باشگاه‌های حرفه‌ای اصفهان بسته شود تا بتوانیم سرویس دهی خوب، قابل اعتماد و تخصصی به باشگاه‌های ورزشی اصفهان و قهرمانان ورزشی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: باوجود این که این موضوع از هر لحاظ به نفع ورزشکاران و باشگاه‌هاست، اما به هیچ عنوان نگاه ما درآمدی نیست، بلکه خدمت رسانی و توسعه ورزشی خدمات هیات پزشکی ورزشی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.