یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

/هفته سلامت و ورزش- ورزش بانوان/

نقش ورزش در سلامت زنان

مجمع عمومی هیأت پزشکی قزوین 98-99

کمیته امور بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین در پنجمین روز هفته سلامت که به ورزش بانوان اختصاص یافته است با شعار زن، ورزش، عدالت و سلامتی برای ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر به نقش ورزش در سلامت زنان پرداخت.

وضعیت کنونی زنان در ورزش نتیجه تاریخ طولانی و بسیار پرپیچ و خم می­باشد. متخصصان پزشکی در قرن­های گذشته اعتقاد داشتند که بدن زنان بسیار شکننده است و نمی تواند فشارهای ناشی از ورزش را تحمل کند. زنی که ساعتهای طولانی کار یا ورزشهای شدید و استقامتی را انجام دهد باعث می شود که شرایط سلامتی خود را به مرور از دست بدهد از جمله ناتوانی در به دنیا آوردن فرزندان سالم و زیاد، و یا اگر دختران در سن بلوغ ورزش کنند نیروی خود را برای زندگی آینده از دست خواهند داد. اما امروزه زنان فرصتهای شغلی زیادی از جمله مدیریت، مربیگری و ورزشکار بودن و مسئولیتهای بسیاری را در ورزش کسب کرده اند. آزمایشات بالینی بسیاری نشان داده که مشارکت در ورزش و فعالیتهای بدنی برای زنان می تواند از تعداد بسیاری از بیماریهای غیر واگیر که امروزه بیش از 60% مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده اند جلوگیری نماید. ورزش برای زنان در سنین بالاتر می تواند به پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی کمک کند چرا که امروزه یک سوم مرگ و میر در زنان در سراسر جهان همین بیماریهای قلبی عروقی می باشد.

ورزش امروزه برای دختران راهی متفاوت است برای مشارکت است در زندگی اجتماعی و فرهنگی. عدالت در ورزش باعث می­شود که زنان و دختران با عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس بیشتری فرصتهای شغلی و زندگی و خصوصی زیادی که در سر راه آنها قرار گرفته اند را بررسی کنند و مهارتهای بیشماری را کسب نمایند . افزایش مشارکت زنان در امر ورزش می تواند با ارائه هنجارها، ارزشها، نگرشها، دانش و تجارب جدید باعث پیشرفت مثبت در ورزش شود. میدان ورزش فضای بسیار مناسبی است که برابری جنسیتی و توانمند بودن زنان در آن به خوبی به نمایش گذاشته می ­شود.

برای دریافت پوستر آموزشی که به همین مناسبت توسط کمیته امور بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین تهیه شده است اینجا کلیک نمایید. 

 ساناز حبیب وند/ نایب بانوان رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.