شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱

دکتر نوروزی در گفت وگو با رادیو ورزش:

وضعیت سلامت المپیکی ها به طور مستمر رصد می شود

مجمع عادی هیأت پزشکی ورزشی استان البرز

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تدابیر این فدراسیون برای آماده سازی کاروان اعزامی ورزش ایران به بازی های المپیک و پارالمپیک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر غلامرضا نوروزی در گفت وگو با رادیو ورزش با اشاره به اینکه فدراسیون پزشکی ورزشی از نیمه دوم سال ۹۸ برنامه های خود را برای آماده سازی ورزشکاران اعزامی به المپیک آغاز کرده است، گفت:از جمله فعالیت هایی که فدراسیون پزشکی ورزشی انجام داد، تشکیل پرونده سلامت پزشکی برای ورزشکاران بود که گرچه بازی‌های المپیک به تعویق افتاد، با این حال ورزشکاران همچنان تحت نظر بودند و پایش سلامت را به طور روتین انجام دادیم.

وی افزود: خوشبختانه تا این لحظه هیچ کدام از ورزشکارانی که به المپیک راه یافته‌اند مشکل حادی نداشتند و جای نگرانی نیست. با این حال همه آنها مدام در حال پایش هستند. از جمله فعالیت های لازم و شایسته، اقدامات جامع از آموزش تا نمونه گیری آنتی دوپینگ بود که به ویژه در فضای مجازی و همچنین در ارتباط چهره به چهره به خوبی انجام شد.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به برنامه های این فدراسیون برای مقابله با کرونا، تصریح کرد:یکی دیگر از راه های تامین سلامت ورزشکاران المپیکی کشورمان،   واکسیناسیون بود که مرحله اول و دوم تزریق برای قهرمانان پارالمپیک را تمام کردیم. مرحله اول واکسیناسیون المپیکی‌ها نیز انجام شده و به زودی مرحله دوم تزریق واکسن کرونا برای ورزشکاران المپیکی نیز انجام می‌شود. با توجه به تمام این فعالیت ها و رعایت دقیق پروتکل‌ها، ان شاءالله بتوانیم کاروان پاک و سالمی را روانه بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ توکیو کنیم.

دکتر نوروزی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان ایمنی واکسن ها، گفت: واکسیناسیون درصدی دارد و قطعاً واکسن های مختلف درصد ایمنی شان متفاوت است. تضمین واکسن های موجود در دنیا از ۸۰ تا ۹۰ درصد و بعضاً بالای ۹۵ درصد است، اما هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰درصد ایجاد نمی‌کند. و باید حتماً مراقبت کامل انجام شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی علیرغم همه محدودیت‌هایی که دارد، قوانین و پروتکل هایی فراهم کرده که البته همه اعضای کاروان ورزشی اعزامی المپیک باید این پروتکل ها را رعایت کنند. در بحث کرونا برای هر فدراسیونی به شکل اختصاصی با همکاری وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را در نظر گرفتیم که برخی عمومی است و همه مردم باید رعایت کنند.

دکتر نوروزی در این خصوص ادامه داد: از جمله اینکه هر زمان ورزشکاری وارد کشور ما می‌شود یا ما وارد کشور آنها می‌شویم، پروتکل‌ها باید دقیق و مو به مو رعایت شوند. به طور مثال طی خرداد ماه جاری رویداد فوتسال ناشنوایان را در پیش داریم که در کیش برگزار خواهد شد و تمام ورزشکارانی که وارد جزیره کیش می‌شوند باید پروتکل ها را رعایت کنند. بالطبع برای ما هم همینطور است و ورزشکاران ما که به خارج از کشور می‌روند، باید تمام مسائل بهداشتی و پروتکل ها را رعایت کنند. این قوانین هم برای ورزشکار، هم مربی، هم سرپرست و هم برای تمام اعضای اعزامی کاروان صدق می کند. رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در خصوص تدابیر این فدرسایون برای همراهی پزشک با تیم های ورزشی تصریح کرد:در رویداد المپیک یا رویدادهای مهم در همین اندازه که مسئولیتش با کمیته ملی المپیک است، تیم‌هایی که پزشک دارند و پزشک باید روی نیمکت باشد از جمله تیم والیبال و بسکتبال افرادی برای کاروان انتخاب می‌شوند که با تیم آشنا هستند، سابقه دارند و امتحان خود را پس داده اند. این افراد از یکی دو سال قبل جزو لانگ لیست قرار می‌گیرند و با هماهنگی سرپرست کاروان و فدراسیون پزشکی ورزشی این افراد انتخاب می شوند. ضمن اینکه میزبان، موظف است کامل ترین و مجهز ترین تجهیزات را به خصوص در زمینه پزشکی فراهم ‌کند و هر کشوری هم نیروهای تخصصی پزشکی خود را دارد.

وی در خصوص رصد مسائل پزشکی ورزشکاران یادآور شد: ما ارتباط منظم و مستمری با المپیکی‌ها داریم. شماره تماس تمام المپیکی‌ها در اختیار ما هست و همکارانمان مدام با آنان در تماس هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.