سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

ضرورت انجام فعالیت ورزشی

فعاليت ورزشي

با وجود شواهد گسترده درباره منافع شناخته شده فعالیت بدنی، هنوز هم گزارش هایی از سراسر دنیا نشان دهنده درصد بالای افراد غیرفعال است، بنابراین نیاز به مداخلاتی برای تغییر این رفتارها به شدت احساس می شود.

فعالیت بدنی، بخش اساسی سلامت عمومی جامعه است. فعالیت بدنی منظم، مولفه اساسی یک زندگی سالم است. برای افراد بزرگ سال میزان ورزش و فعالیت بدنی با شدت متوسط (حداقل پنج بار در هفته به مدت سی دقیقه) و با شدت کم (حداقل سه بار در هفته به مدت بیست دقیقه) در کاهش بیماری های قلبی، پیشگیری و یا تاخیر در بروز پرفشاری خون و سندرم متابولیک، کاهش ابتلا به پوکی استخوان، برخی سرطان ها و مشکلات ذهنی نقش موثری دارد و نیز در افزایش طول عمر نیز اثرگذار است.

همچنین کارایی شغلی، عملکرد شناختی و سلامت ذهنی نیز با فعالیت بدنی افزایش می یابد. شواهد نشان می دهند فعالیت بدنی بر سلامت دوران کودکی و نوجوانی، اثر چشمگیری دارد.

در بین جوانان نیز فعالیت بدنی منظم، بر بهبود آمادگی جسمانی، سلامت، کاهش چاقی، افزایش احتمال انجام فعالیت بدنی در ادامه دوره زندگی و سلامت روانی اجتماعی نقش اساسی دارد.

ورزش بایستی بخشی از تفریحات سالم روزمره انسان در قرن بیست و یکم گردد. محققان معتقدند اگر تمام بیماری های سرطان کنترل شود، به طور متوسط فقط دو سال بر طول عمر انسان ها اضافه می شود. اما اگر تغذیه خوب، تمرینات ورزشی وعادات خوب بهداشتی (به ویژه نکشیدن سیگار) رعایت شود، به طور متوسط هفت سال بر طول عمر انسان ها اضافه خواهد شد.

طبق تحقیقات بعمل آمده در مقایسه دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار در زمینه رضایت فردی در گذران اوقات فراغت، ورزشکاران راضی تر بودند و هر قدر ساعات تمرین بیشتر شده بر میزان رضایت مندی آنان افزوده گردیده است. همچنین طبق تحقیقات احتمالا می توان گفت کسانی که ورزش می کنند راضی تر از گذران اوقات فراغت و در نهایت راضی تر از زندگیشان هستند.

محققان همچنین بیان می کنند ما کار می کنیم تا فراغت داشته باشیم و شاید به همین علت است که احساس خوب بودن، رضایت مندی و سرزندگی پس از تفریحات فراغتی (ورزش ها) را نمی توان در حین کار کردن به دست آورد.

بنابراین توصیه می شود با گنجاندن فعالیت های ورزشی در برنامه های روزمره خود و بالابردن زمان فعالیت بدنی، موجب ایجاد احساس رضایت از گذران اوقات فراغت، رضایت از زندگی، احساس خوب بودن، سلامتی، امیدواری و شادابی برای خود شوید.

منابع:

ورزش همگانی (ضرورت، موانع، راهکارها)؛ "مهدی شهبازی، کیوان شعبانی مقدم، مرجان صفاری"

جایگاه ورزش در اوقات فراغت مردم ایران؛ "دکتر فریدون تندنویس"

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.