چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در گفتگو با شیراز نوین:

نداشتن آمادگی ذهنی عامل مهم مصدومیت ها ی ورزشی

دکترباشتی

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،  دکتر کاوه باشتی در گفتگو با خبرنگار روزنامه شیراز نوین گفت:در یک و نیم سال گذشته که جهان تحت تاثیر کرونا بوده، شاید نزدیک به ۸۰درصد فعالیت های ورزشی در مقاطع مختلف رنگبندی به حالت تعطیلی درآمده اما کار هیئت پزشکی ورزشی تنها به اندازه ۱۰ یا ۲۰ درصد کاهش یافته است!

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس، با بیان  این مطلب به اهمیت کار این هیئت در این دوران اشاره کرده و بر ضرورت ورود جامعه ورزش به کارهای علمی، تغذیه مناسب و طریقه صحیح ورزش کردن تاکید کرد.

دکتر کاوه باشتی در گفت و گو با شیراز نوین، ابتدا درباره نقش مهم خبرنگاران ورزشی صحبت کرد و سپس به مسائل مهمی پرداخت که ورزشکاران حرفه ای و غیرحرفه ای باید آنها را مد نظر قرار دهند. شرح صحبت های وی را در ادامه می خوانید :

*به حضور خبرنگاران ورزشی در کنار هیئت دلگرم هستیم

خیلی مهم است که مردم از همه چیز اطلاع پیدا کنند و خبرنگاران در این زمینه پررنگ ترین نقش را دارند. آنها ریز مسائل و جزییاتی را نشان می دهند که حساسیت و دقت بالای این کار را می رساند. البته بر همین اساس، مسئولیت سختی هم بر گردن دارند. این که بدانید چه مساله ای، در چه زمانی و به چه شکل گفته شود، ظرافت کار خبرنگاران را می رساند. وجود خبرنگاران برای هیئت پزشکی ورزشی هم خیلی خوب و مفید بوده و در حوزه اطلاع رسانی کار ما را برای ارتباط گرفتن با مردم، راحت کرده است.   به خصوص در قضیه کرونا، این اطلاع رسانی های به موقعی که از طریق رسانه های مختلف انجام شد، بسیار تاثیرگذار بود. ضمن اینکه باید به صمیمیت و کم حاشیه بودن خبرنگاران شیرازی اشاره کنم که همیشه مثل یک خانواده عمل می کنند و برخلاف برخی سیستم ها که همه به دنبال حاشیه هستند، من در شیراز کمتر خبرنگاری را دیده که بخواهد دنبال مسائل منفی باشد و از این حیث، ما هم به خبرنگاران و حضورشان در کنارمان افتخار می کنیم و دلگرم هستیم.

*هیئت پزشکی ورزشی با تمام قوا در خدمت ورزشکاران است

ما زیر مجموعه خانواده بزرگ ورزش هستیم و دو وظیفه بزرگ داریم. یکی آموزش دادن که در جهت پیشگیری از آسیب هاست و دیگری مسائل درمانی. در دوسال گذشته که درگیر کرونا هستیم، شاید فعالیت های ورزشی خیلی کمرنگ شده باشد اما نقش هیئت پزشکی ورزشی به آن شدت کمرنگ نشده. فعالیت های کلی هیئت ده یا بیست درصد کاهش یافته در حالی که صنعت ورزش حدود ۸۰درصد متوقف شده است. در زمان کرونا، از همان ابتدا سعی کردیم اطلاع رسانی های گسترده ای انجام دهیم، در جهت روشن شدن افکار عمومی. به عنوان مثال، در همان اوایل همه گیری، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کردیم که ماسک زدن مهمترین مساله است! زمانی که هنوز سازمان بهداشت جهانی به نتیجه قطعی در این مورد نرسیده بود. حالا هم که کرونا به این وضعیت خطرناک فعلی رسیده، همه مردم باید رعایت کنند، فاصله ها و پروتکل ها را مد نظر قرار دهند تا به امید خدا هر چه زودتر واکسیناسیون گسترده صورت بگیرد. تا زمانی که واکسیناسیون عمومی صورت نگیرد، هر قدر هم که مردم رعایت کنند و اوضاع کنترل شود، باز هم پس از مدتی برمی گردیم به حالت قبل. هیئت پزشکی ورزشی همواره در کنار ورزشکاران بوده و در شرایط سخت کرونایی از مسائل ورزشی گرفته تا مسائل غیرورزشی، هر چه از دستش برمی آمده برای ورزشکاران انجام داده. حالا هم امیدواریم کشور ما که بارها توانسته از مسائل حادی که برایش پیش آمده به سلامت عبور کند، این بار هم بتواند این بحران را پشت سر بگذارد.

*خستگی، عامل بزرگ مصدومیت ورزشکاران است

در یکی دو سال گذشته، آسیب های ورزشی به مراتب بیشتر شده و من شخصا چند بازیکن فجرسپاسی را طی یک سال اخیر عمل کرده ام که خوشبختانه همگی هم موفقیت آمیز بوده و بازیکنان در شرایط خوبی قرار دارند. ولی یکی از علل آسیب دیدگی، عدم آمادگی قبل از ورزش است. عدم آمادگی هم فقط به آمادگی جسمانی مربوط نمیشود. علاوه بر نیروی بدنی مناسب، از لحاظ تغذیه و ذهنی هم باید در سطح مطلوبی قرار داشته باشند. وقتی ورزشکار در شرایط ایده آل ورزش کردن نباشد و حالا بخواهد پس از مدت ها به ورزش بازگردد، شاید در ذهنش همان آمادگی قبل را داشته باشد، بنابراین انتظاراتی ممکن است داشته باشد که با واقعیت منطبق نباشد و سیستم بدنی فعلی او، نتواند آن انتظارات را تامین کند. همین باعث می شود کار زیادی از بدن خود کشیده و دچار آسیب شود. اکثر آسیب های ورزشی هم یا در ابتدای ورزش اتفاق می افتد و یا در اواخر کار. یعنی یا به دلیل گرم نکردن ابتدای کار و یا به دلیل خستگی انتهای ورزش. بنابراین خیلی مهم است که ورزشکار، زمانی که احساس خستگی کرد، دست از ادامه کار بکشد. متاسفانه برخی ورزشکاران این خستگی را پنهان می کنند که مبادا موقعیت حرفه ایشان را از دست بدهند و خود را دچار آسیب هایی می کنند که آنها را در شرایط بدتری قرار می دهد. شرایط بدنسازی باید طوری باشد که اگر قرار است یک ورزشکار ۹۰ دقیقه بدود، بدن او را برای ۱۲۰ دقیقه دویدن آماده کنند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.