یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

تاثیرات پاندمی کرونا بر ورزشکاران و چند نکته در راستای بهبود وضعیت روانشناختی

شورای مدیران فدراسیون پزشکی ورزشی

یکی از گروه های مهمی که تحت تأثیر پاندمی ویروس کووید-۱۹ قرار گرفته است، ورزشکاران هستند که نه تنها از نظر فیزیکی که از نقطه نظر روانی نیز آنها را تحت تاثیر قرار داده است. تنهایی، ناامیدی، بی خوابی، افسردگی و اضطراب می تواند به دلیل افزایش ابهام نسبت به آینده، رخ دهد و انزوا جسمی می تواند تأثیر روانی بر ورزشکاران و عملکرد ورزشی آنها پس از اپیدمی داشته باشد.

 یکی از فاکتورهای مهمی که در دوران پاندمی تحت تاثیر قرار گرفته است، انگیزه است. انگیزه ورزشکاران ممکن است به دلیل کاهش تمرینات، افزایش عدم قطعیت در تعیین اهداف به دلیل کنسل شدن یا به تعویق افتادن مسابقات، و اختلال در روتین زندگی و تمرین ها تحت تاثیر قرار گیرد. این عدم انگیزه ممکن است تأثیر منفی بر عملکرد ورزشی پس از همه گیری نیز داشته باشد.  

یکی از نکات کمک کننده این است که فرآیند دستیابی به یک هدف بیشتر از دستیابی به خود هدف باعث کاهش اضطراب و بهبود عملکرد می شود، پس توصیه می شود مسیر تمرینی خود را  تا حد امکان حفظ کنید.

همچنین اندیشیدن به آینده و سوال کردن درمورد شرایط تمرین و مسابقات بعد از پاندمی می تواند به کاهش ابهام و عدم قطعیت کمک کند و درنتیجه منجر به بهبود انگیزه شود.

 از نکات مثبت دوران کرونا می توان به این نکته اشاره کرد که دوران قرنطینه و انزوا باعث می شود افراد بیشتر درمورد خود و ویژگی های فردی و شخصیتی شان فکر کنند که این امر باعث افزایش خودآگاهی در فرد می شود. طبق مقالات، خودآگاهی ارتباط مثبت با ذهن آگاهی، بهزیستی (well-being) و خودمراقبتی دارد. جالب است که بسیاری از ورزشکاران اذعان داشتند که در این دوران توانستند زمان بیشتری را با خانواده بگذرانند و قدرت طبیعت و اهمیت کمک به دیگران را بهتر درک کنند.

دکتر شبنم اسدی/ سرپرست کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.