سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷

همه ورزشکاران کرمانشاهی به این پویش دعوتند

اهدای خون

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه از شرکت ورزشکاران کرمانشاهی در پویش ملی "اهداء خون ورزشکاران" خبرداد.

دکتر امید قادری اظهار کرد: پویش ملی "اهداء خون ورزشکاران" همزمان با سراسر کشور، فردا (31 شهریور) در کرمانشاه برگزار می شود.

وی با اشاره به کاهش ذخایر خونی مراکز انتقال خون از زمان شیوع بیماری کرونا، افزود: هرچند سازمان انتقال خون از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون شرایط مناسبی همراه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی را برای اهداء کنندگان خون فراهم کرده، با این وجود متاسفانه تمایل به اهداء خون در جامعه کم شده است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه اضافه کرد: در این راستا، باتوجه به اینکه اغلب ورزشکاران در سنین جوانی قرار داشته و دارای بنیه ای قوی هستند و از طرفی ورزش هم با روحیه جوانمردی و ایثار عجین شده، اخیرا تفاهم نامه ای بین فدراسیون پزشکی ورزشی و سازمان انتقال خون منعقد شده تا در قالب یک پویش ملی از ظرفیت ورزشکاران برای اهداء خون استفاده شود.

وی تصریح کرد: طبق این تفاهم نامه، فردا (چهارشنبه) همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس که یادآور ایثار و جوانمردی رزمندگان انقلاب اسلامی است، تجلی حضور ورزشکاران را در مراکز انتقال خون برای اهداء خون خواهیم داشت.

قادری خاطرنشان کرد: این اقدام علاوه بر اینکه فرهنگ اهداء خون را در جامعه تقویت می کند، ذخایر خونی مراکز انتقال خون را برای کمک به بیماران نیازمند افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در هنگام مراجعه هر ورزشکار به مراکز انتقال خون، معایناتی از او می شود تا پزشک تشخیص دهد که آیا می تواند خون اهداء کند، یا نه.

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با بیان اینکه اهداء خون می تواند فوایدی برای ورزشکاران بویژه در رشته های بی هوازی داشته باشد، گفت: باتوجه به اینکه این نوع از رشته ها غلظت خون ورزشکاران را بالا می برد، بنابراین اهداء خون می تواند به کاهش غلظت خون و تسهیل در گردش خون آنها کمک کند.

وی توصیه هایی هم به ورزشکارانی که در این پویش شرکت می کنند داشت و گفت: تا 24 ساعت بعد از اهداء خون از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنند و وسایل سنگین را با دستی که با آن خون اهداء کرده اند بلند نکنند و مایعات زیادی بنوشند.

قادری در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر حدود 35 هزار ورزشکار سازمان یافته در استان وجود دارد، گفت: علاوه بر این تعداد قابل توجهی نیز ورزشکار داریم که بیمه شده ورزشی نیستند و امیدواریم که در پویش فردا شاهد حضور خوب این ورزشکاران باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.