سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

/هفته سلامت روان و ورزش-۶/

خودمراقبتی در تاب آوری در ورزش

خودمراقبتی در تاب آوری در ورزش

در دو سال اخیر پاندمی کرونا تاثیرات گسترده ای بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته است و دسترسی به خدمات بهداشتی در این شرایط اهمیت بیشتری یافته است. یکی از راه حل های ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای افزایش سلامت عمومی، اجرای برنامه خودمراقبتی است که در واقع سطح پایه هرم خدمات را تشکیل می دهد.  

 قرنطینه و محدودیت های ناشی از پاندمی کرونا، تاثیرات چشمگیری بر سلامت روان افراد داشته است، به ویژه در حوزه ورزش که ورزشکاران مجبور شده اند با فرسودگی ناشی از تغییر در برنامه مسابقات و روتین های تمرینی، سازگاری پیدا کنند.

تمرین کردن در منزل یا فضایی خارج از محیط تمرین تخصصی، در کنار لغو شدن مسابقات و در نتیجه کاهش انگیزه و ابهام در اهدافی که قبلا منجر به تداوم تلاش در ورزشکاران می شد، همگی از علل افزایش فرسودگی در ورزشکاران است.

یکی از اجزای خودمراقبتی که در این شرایط اهمیت پیدا می کند میزان تاب آوری افراد است.

"تاب آوری" به توانایی فرد برای سازگاری موثر و غلبه بر مشکلات زندگی گفته می شود. این ویژگی به فرد اجازه می دهد شانس بیشتری برای دستیابی به یک شرایط پایدار روانی داشته باشد.

افرادی که تاب آوری مناسبی دارند معمولا افرادی با ویژگی های مثبت شخصیتی از قبیل خوشبینی، پشتکار و احساس کنترل بیشتر هستند.

همچنین مطالعات نشان داده تاب آوری در ورزشکاران، با بدبینی و ناامیدی، سرزنش خود، افسردگی، استرس و اضطراب رابطه معکوس و از سوی دیگر با عملکرد ورزشکار ارتباط مثبت دارد.  

توصیه می شود جهت افزایش تاب آوری نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  •  اعتماد به نفس، نقش مهمی در کنار آمدن با استرس‌های زندگی دارد. توانمندی‌های خود را باور داشته باشید و در مشکلات به آنها تکیه کنید.
  •  برای فعالیت های خود اهداف جدیدی پیدا کنید و به زندگی خود معنا دهید.
  •  روابط اجتماعی خود را گسترش دهید و ارتباطتان با خانواده و دوستان را بهبود بخشید.
  •  سعی کنید نسبت به تغییرات زندگی انعطاف پذیر باشید. مثبت اندیشی را در خود تقویت کنید و مهارت حل مساله را بیاموزید.

امین ضمیری/ مسئول کمیته روانشناسی / هیات پزشکی ورزشی خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.