شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

/هفته سلامت روان و ورزش-۳۵۰/

خود مراقبتی و مدیریت سوگ

خود مراقبتی و مدیریت سوگ

سوگ یک پاسخ طبیعی به فقدان و از دست دادن است. این ازدست دادن میتواند مرگ عزیزان، بیماری، قطع یک رابطه مهم یا هر چیز دیگری که برای ما مهم است باشد. هر فردی سوگ را متفاوت تجربه میکند. غمگینی، شوک، انکار یا عدم باور، گیجی، خشم، یا احساس رهایی معموال در سوگ تجربه می شوند. برخی افراد راحتتر حس های خود را نشان میدهند و با دیگران صحبت میکنند اما برخی دیگر میخواهند در تنهایی مراحل سوگ را بگذراند. مدت سوگ برای هر فرد متفاوت است و به مسائل مختلفی مانند نوع رابطه با فردی که از دست رفته، شرایط مرگ فرد، و میزان زمان انتظار برای مرگ بستگی دارد. میتوان گفت اغلب سوگ مدتها زمان نیاز دارد تا به پایان برسد ولی قاعده کلی ندارد. یکی از شروط بازگشت به شرایط عادی زندگی، گذر صحیح از مراحل مختلف واکنش سوگ و پیشگیری از بحران سوگ پیچیده یا ابراز نشده است از این رو اقوام، دوستان و آشنایان خانواده داغدار باید با آنها فرصت ابراز احساسات بدهند با آنها همراهی و همدردی کنند، بروز عواطف و هیجانات عزاداران را قضاوت نکنند، آنها را از گریه کردن و عزاداری منع نکنند تا آنان به این وسیله احساسات درونی خود را بروز داده و آرامش پیشین را بازیابند

مشاوره برای پیشگیری از "سوگ پیچیده «

به گفته روان شناسان سوگ یک واکنش هیجانی طبیعی است که به شکل غم و حسرت بروز می کند. و سوگواری فرایندی است که سوگ را حل می کند و نمی گذارد مشکل روحی برای فرد داغدار ایجاد شود. »مشاوره سوگ «یک اقدام پیشگیرانه و مداخله تخصصی است که کمک می کند که فرایند سوگ به شکل طبیعی طی شود و از خطر» سوگ پیچیده «پیشگیری می کند. »سوگ پیچیده «یک سوگ مقام و غیرمعمول با نشانه های حاد است یعنی روند سوگ به طور طبیعی طی نشده باشد و دوره طوالنی شده و شخص نیاز به درمان پیدا می کند و در صورت عدم مداخالت تخصصی این موضوع ممکن است منجر به افسردگی در فرد شود.

مراحل سوگ

معموال برای کنار آمدن با فقدان و در طی سوگواری مراحل مختلفی را می گذرانیم. با اینحال هر فردی سوگ را به شکل خاص خودش تجربه می کند و این مراحل در همه یکسان نیست.

*انکار: در این مرحله فرد سوگوار ازدست دادن را باور نمیکند و فکر میکند ”چطور اتفاق افتاد؟

*خشم: در این مرحله فرد خود یا دیگران را سرزنش میکند و خشمگین است. چرا من؟، این عادالنه نیست؟

* چانه زدن: احساس گناه اغلب همراه با سوالی مانند“ اگر کار دیگری کرده بودم شاید اینطور نمیشد

 *افسردگی: احساس خستگی، ناامیدی، و درماندگی. “ همه چیز برای همیشه بد خواهد بود

*پذیرش: به این معنی نیست که فرد از شرایط راضی است بلکه غیرقابل برگشت بودن آنچه از دست رفته را می پذیرد.

چگونه در سوگ از خود مراقبت کنیم

کنار آمدن با فقدان همواره سخت است اما بعضی کارها به سازگاری بهتر ما و رسیدن به پذیرش کمک می کند

*مراحل سوگ را بشناسید. بدانید این مراحل به ترتیب طی نمی شوند و اکثرا افراد بارها رفت و برگشت حس های مختلف را تجربه میکنند تا سوگ به اتمام برسد.

* برای خود هدف های کوچک و قابل دستیابی تعیین کنید و سعی کنید برنامه روزمره خود را حفظ کنید.

* حمایت خانواده و دوستان در حل و فصل سوگ بسیار کمککننده است. با وجود میل به تنهایی سعی کنید در جمع شرکت کنید و با دوستان و خانواده وقت بگذرانید

* با اطرافیان حرف بزنید، از حس هایتان بگویید و بگذارید بدانند چه چیزی به شما کمک می کند

* با افرادی که تجربه فقدان دارند یا در حال حاضر با فقدانی کنار آمدند صحبت کنید و از حمایت های آنها استفاده کنید

*مراقب سالمتی خود باشید. خواب کافی داشته باشید، تغذیه سالم داشته باشید، از مصرف الکل و مواد برای سرکوب حس های منفی پرهیز کنید.

*اگر احساس نیاز می کنید یا اگر اطرافیان به شما توصیه میکنند از مشاور، روانشناس، یا روانپزشک کمک بگیرید.

امین ضمیری /مسئول کمیته روانشناسی/هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.