دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵

/هفته سلامت بانوان و ورزش-۵/

تاثیر ورزش بر سلامت بانوان

انجام معاینات پزشکی از تیم اعزامی کاراته بانوان فارس به مسابقات کشوری توسط دکتر تمدن نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان

بانوان در همه مراحل زندگی به ورزش کردن و فواید آن نیاز دارند. حتی در دوران بارداری و عادت ماهانه ورزش می تواند برای خانم ها معجزه کند. ورزش با تنظیم وزن و کاهش میزان چاقی، مستقیما بر وضعیت عملکرد قلب اثر دارد. از طرفی در افراد با فشار خون بالا می تواند بر کاهش فشارخون موثر باشد بدون این که بیمار دارویی برای کاهش فشار خون استفاده کند. ورزش در کاهش چربی های مضر هم موثر است. به خصوص میزان تری گلیسیرید خون با ورزش روزانه به طور واضح کاهش می یابد.

از اثرات مفید دیگر ورزش، کمک به تنظیم قند خون است که با سوزاندن قند اضافی موجود در خون اتفاق می افتد. اما در زنان، اهمیت خاص دیگری دارد و آن درمان و پیشگیری از بیماری پوکی استخوان است. این بیماری که در زنان شایع تر از مردان و با عوارض خطرناکی مثل شکستگی مکرر همراه است، با ورزش در سنین مختلف از زیر ۱۸ سال تا سنین یائسگی قابل پیشگیری و درمان است. به خصوص ورزش هایی که با فشار بر استخوان به خصوص پاها همراه است. مثل پیاده روی و دویدن در کاهش روند پوکی استخوان بسیار موثر است.

 از فواید دیگر ورزش در زنان، تاثیر آن بر نازایی است، در درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان(pco ) موثر است.  ورزش با کاهش چربی های شکمی به تخمک گذاری کمک می کند. ورزش با اثری که بر روحیه فرد ورزشکار دارد، تاثیر ویژه بر اثر بخشی داروهایی دارد که در زمان نازایی استفاده می شود. به علاوه ورزش به آزاد شدن هورمون هایی منجر می شود که در تنظیم عادت ماهانه و تخمک گذاری بسیارموثرند.

 واقعیت این است که ورزش از افزایش وزن نامناسب در بارداری می کاهد و به یک زایمان عالی کمک می کند. همچنین با تقویت عضلات لگن از احتمال افتادگی مثانه می کاهد. کاهش وزن پیش از اقدام به باردارشدن البته در صورت اضافه وزن یا چاقی، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب،   و تحرک کافی از جمله راه های موثر در پیشگیری از دیابت بارداری هستند.

دکتر زهرا تمدن نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.