جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲

تأثیر کرونا بر روان ورزشکاران

کرونا و سلامت روان

رئیس کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت: براساس نتایج مقالات علمی حدود 35 تا 45 درصد ورزشکاران پس از بهبودی از بیماری کرونا همچنان علائم استرس، افسردگی و اضطراب را دارند.  

دکتر مژگان سعیدی، بااشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر زندگی ورزشکاران، اظهار کرد: محدودیت هایی که با شیوع بیماری کرونا در عرصه فعالیت های ورزشی بوجود آمده، مشکلاتی را برای ورزشکاران به همراه داشته است. طی این مدت ورزشکاران از روال عادی زندگی خود خارج شده و تغییراتی روی زندگی حرفه‌ای‌شان بوجود آمده که این تغییرات از نظر روحی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه ادامه داد: غیرقابل پیش بودن شرایط برای برخی از ورزشکاران هم که در اوج آمادگی هستند، استرس‌زا شده است. از سوی دیگر ورزشکارانی را داریم که دراین مدت با بیماری کرونا درگیر شده اند که طبق مقالات علمی منتشر شده حدود 35 تا 40 درصد این افراد حتی پس از دوران بهبودی علائمی همچون استرس  و افسردگی و اضطراب را دارند.

ابتلا به کرونا می تواند ورزشکاران را بیش از سایر افراد جامعه از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار دهد، به همه ورزشکارانی که به بیماری کرونا مبتلا می شوند، توصیه می کنیم روی ریکاوری روان شناختی خود پس از بهبودی از این بیماری کار کنند.

وی یادآورشد: متاسفانه در اکثر مواقع عوارضی که پس از بیماری کرونا دامن ورزشکاران را می گیرد، عوارضی است که دیده نمی شود و از طرفی در کشور ما هنوز بحث آمادگی روانی بین بسیاری از ورزشکاران جا نیفتاده و فکر می کنند خودشان می تواند این مشکلات را حل کنند. بنابراین ورزشکاران پس از بهبودی از بیماری کرونا، باید با انجام تست هایی میزان افسردگی، اضطراب و سلامت روانی خود را بسنجد که برای این کار می توانند به روانشناسان ورزشی مراجعه کنند.

این دکترای روانشناسی افزود: اگر برای هر ورزشکار یک بانک انرژی روانی را در نظر بگیریم، کرونا باعث می شود بخشی از این بانک انرژی خالی شود، بنابراین برای جبران این خلاء باید از تصویرسازی ذهنی و مهارت های روانی همچون اعتماد به نفس، تقویت تمرکز و توجه، هدف گزینی، انگیزش و ... کمک بگیرند. تصویرسازی ذهنی تمرینات ورزشی در ورزشکارانی که از بیماری کرونا بهبود یافته اند، به افزایش تمرکز بهتر آنها کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.