یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه:

در آینده با سونامی دیابت مواجه‌ می‌شویم/ فرهنگ ورزش باید بین مردم جا بیفتد

کرمانشاه

  رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه به تغییر سبک زندگی مردم در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش تحرک   مردم در این ایام، در آینده با سونامی دیابت مواجه خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از ایسنا، دکتر امید قادری در نشست انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی و هیات پزشکی ورزشی، با اشاره به پیامدهای منفی تغییر سبک زندگی مردم طی دهه های اخیر، اظهار کرد: فشار خون و دیابت که درسال های اخیر بالاترین هزینه های درمان را در استان به خود اختصاص داده، ناشی از همین تغییر سبک زندگی است.

وی ادامه داد: طی دو سال اخیر هم که شیوع بیماری کرونا را داشته ایم، تغییر سبک زندگی مردم شدت بیشتری پیدا کرده و این موضوع باعث شده تا در آینده سونامی دیابت در پیش داشته باشیم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه با تاکید بر این که ورزش می تواند در این شرایط به کاهش پیامدهای منفی این نوع از سبک زندگی کمک کند، عنوان کرد: در این راستا ضروری است   ترویج فرهنگ ورزش را بین مردم داشته باشیم که در این زمینه همکاری نهادهای ذیربط می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی هیات پزشکی ورزشی را از جمله این نهادها با فعالیتی حدودا دو دهه ای دانست و افزود: ما رسالت اصلی پشتیبانی و حمایت از ورزش و نقش حمایتی از ورزشکاران را داریم که این حمایت ها شامل ارائه خدمات درمانی، پرداخت هزینه های درمانی و بیمه ورزشکاران است و از طرفی حمایت های تخصصی دیگری را نیز از ورزشکاران داریم که کمتر دیده شده است.

قادری متذکر شد: در این حمایت ها انجام تحقیقات و پروژه های پژوهشی در حوزه ورزش برای بهره مندی ورزشکاران از آن را مورد توجه قرار داده ایم که البته چندان هم به صورت جدی به آن پرداخته نشده است، لذا انعقاد این تفاهم نامه همکاری با یک نهاد علمی در حوزه ورزش می تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی یکی از پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز در شرایط کنونی برای حوزه ورزش را موضوع مکمل های ورزشی دانست و گفت: متاسفانه مصرف خودسرانه مکمل های ورزشی به ویژه مکمل های غیرمجاز طی سال‌های اخیر بین ورزشکاران به شدت افزایش یافته و همین امر لزوم پرداختن به تحقیقاتی در این زمینه را ضروری کرده تا ورزشکاران با اثرات مخرب مصرف خودسرانه آشنا شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اضافه کرد: در کنار لزوم انجام پروژه های تحقیقاتی لازم که تاکنون صورت نگرفته، نیازمند فرهنگ سازی و ارائه الگوهای منظم و مشخص سبک زندگی همراه با شواهد علمی برای ورزشکاران و مردم هستیم‌.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا به همکاری نهادهای علمی همچون دانشکده علوم ورزشی که دارای تجهیزات و آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص است، نیاز داریم.

در ادامه این نشست، وحید خسروی دبیر هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه هم هدف از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشکده علوم ورزشی و این هیات را ارتقاء کارکردهای علم در ورزش دانست و افزود: در تلاشیم که با تعامل و همکاری به یک هدف مشترک که همان علم باوری جامعه هدف است، دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه نگرش و باور و ذهنیت نسبت به کارکرد علم در ورزش از دهه های پیش شروع شد، عنوان کرد: در حال حاضر موفقیت ورزشکاران بسیاری در رویدادهای ملی، بین المللی، جهانی و حتی المپیک مرهون زحمات تیمی است که در حوزه پزشکی ورزشی فعالیت می کنند.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان اضافه کرد: اکنون فضای بهتری نسبت به گذشته درخصوص کارکرد علم در ورزش به وجود آمده و یکی از دلایل آن این است که نسل ورزشکار ما غالبا تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی به جامعه ۱۰۰ هزار نفری ورزشکاران کرمانشاه در ۴۸ هیات ورزشی اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم نتایج همکارهای هایمان با دانشکده علوم ورزشی را در اختیارشان قرار دهیم.

خسروی در ادامه پیشنهاد داد تورهای آشنایی با ظرفیت ها، تجهیزات و امکانات دانشکده علوم ورزشی برای قهرمانان، ورزشکاران و مربیان و روسای هیات های ورزشی رشته های مختلف استان برگزار شود که مورد استقبال رئیس دانشکده علوم ورزشی دانشگاه رازی قرار گرفت‌.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.