دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

پروتکل المپیک زمستانی پکن چگونه است؟

المپیک زمستانی پکن

بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در حالی از ۱۵ بهمن تا ۱ اسفند در شهر پکن برگزار می شود که کمیته بین المللی المپیک (IOC) پروتکل بهداشتی سویه اومیکرون کرونا ویروس را منتشر کرد.

در المپیک زمستانی پکن، پروتکل مبارزه با انتشار کووید و تست چگونه خواهد بود؟

با شیوع  سویه اومیکرون کرونا ویروس، نگرانی ها و چالش های حوزه ورزش هم به قوت خود باقی مانده است.

لایه های تست کووید در المپیک پکن ۲۰۲۲

الف- قبل از عزیمت

  1. ۹۶ ساعت قبل از عزیمت
  2. ۷۲ ساعت قبل از عزیمت

ب- داخل فرودگاه (از دو منطقه گلو –ارورفارنژیال و بینی – نازوفارنژیال)

ج- زنجیره بسته دهکده PCR  روزانه (از گلو)

در هر مرحله افرادی که در دوره نهفتگی باشند یا تست منفی کاذب داشته باشند، از مسیر حذف می شوند.

اگر تستی مثبت یا مشکوک شد، تست مجدد برای رد هرگونه مثبت کاذب احتمالی صورت خواهد گرفت.

ورزشکارانی که تست مثبت دارند و بدون علامت هستند، هرگاه دو تست PCR  منفی به فاصله ۲۴ ساعت داشته باشند، از ایزولاسیون خارج می شوند.

هدف از این برنامه zero case  نیست بلکه هدف zero spread  است.

این بدان معنی است که برخی افراد ممکن است مثبت باشند اما هدف، قرنطینه کردن به موقع این افراد است تا انتشاری در محیط ورزش و دهکده صورت نگیرد.

واریانت اومیکرون:

پیدا شدن واریانت به شدت مسری اومیکرون، شرایط متفاوتی را نسبت به المپیک توکیو ایجاد کرده است. بنابراین تعداد بیشتری از افرادی که در فرودگاه تست می شوند، ممکن است مثبت باشند. اما تجربه المپیک ۲۰۲۰ توکیو و سایر رویدادهای بین المللی بزرگ بسیار ارزشمند است.

اقدامات بهداشتی_اجتماعی استاندارد طی دوسال همه گیری کووید (فاصله اجتماعی، بهداشت تنفسی، شستن دست ها، ماسک، تهویه و...) درمورد اومیکرون هم مثل سایر واریانت ها پیشگیری کننده هستند. بنابراین سیستم بهداشتی موجود کارآمد است.

تست PCR  مثل گذشته کارآمد است و می توان به سرعت افراد ناقل را تشخیص داد اما در واریانت اومیکرون دوره کمون کوتاه تر است. بنابراین لازم است سریع تر عمل کنیم زیرا احتمال بیشتری دارد افرادی که در تست قبل از عزیمت منفی بوده اند، در طی مسیر آلوده شده و در زمان ورود به چین مثبت شوند.

پنل تخصصی پزشکی (MEP)

در صورت مثبت شدن تست ها و بروز شرایط مبهم احتمالی، پنل تخصصی پزشکی شامل ۲۰ عضو متشکل از ویروس شناس ها، متخصصان پزشکی اجتماعی و عفونی از چین و سراسر دنیا، نمایندگان IOC  و IPC و فدراسیون های جهانی ورزش های زمستانی تصمیم گیری و دستور را صادر می کند. این همان سیستمی است که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کارآمدی خود را نشان داده است.

بدیهی است این سیستم باید با دقت بسیار کار کند تا ۱- اجازه انتشار ویروس را ندهد و ۲- افرادی که به واقع انتقال دهنده نیستند، از رقابت حذف نشوند.

تهیه و تنظیم: دکتر لاله حاکمی متخصص داخلی و نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

منبع: IOC

فدراسیون پزشکی ورزشی را در شبکه های اجتماعی و آپارات دنبال کنید...

https://www.aparat.com/www.ifsm.ir

instagram :     ifsmir

https://t.me/sportsmedicineiran

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.