سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

نکاتی درباره ویتامین C و اهمیت مصرف آن در ورزشکاران

ویتامین سی

ویتامین Cیک ویتامین ضروری محلول در اب با قدرت انتی اکسیدانی قوی است که در بدن ساخته نمی شود و به طور طبیعی به وفور در میوه و سبزیجات تازه مانند بروکلی ، فلفل ها، جوانه گندم، توت فرنگی و کیوی وجود دارد.

این ویتامین به رشد و ترمیم آسیب و تسهیل کلاژن کمک می کند.

نام های دیگر این ویتامین  اسید اسکوربیک،کلسیم اسکوربات ،سدیم اسکوربات

این ویتامین بسیاری از بخش های بدن راتقویت می کند که شامل عضلات و رگ های خونی می شود. سرعت  بهبود زخم و همچنین غلظت آنتی بادی ها را بالا برده که به تقویت عملکرد ایمنی کمک میکنند .

به عنوان یک آنتی اکسیدان آسیب به پروتئین را کاهش  می دهد. ویتامین cممکن است به افزایش بازیافت بلند مدت و کوتاه مدت در ورزش های شدید کمک کند. مکمل های حاوی این ویتامین به عملکرد بدن در زمان کمبود این ویتامین کمک می کند . با این حال در معرض فشار بدنی طولانی مدت بودن که اغلب در برنامه های استقامتی دیده می شود می تواند به سرعت ذخایر ویتامین c را در ورزشکار تخلیه کند و افزایش دریافت آن به صورت غذا یا مکمل برای جبران کمبود لازم است.

ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می شود و برای حفاظت از عملکرد ایمنی سودمند بوده و بعد از فعالیت طولانی مدت شدید، به بازیافت کمک می کند. برای سلامت غدد فوق کلیوی لازم است چرا که این غدد از احساس خستگی ناشی از فعالیت بدنی و استرس در ورزشکاران  پیشگیری می کند.

محبوبه عسکری متخصص تغذیه ورزشی/ عضو کمیته اموزش و پزوهش هیات پزشکی ورزشی استان کهگیلویه وبوبر احمد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.