چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

مطلب علمی/کوهنوردی

حرکات کششی (Stretching Exercises)،

عکس

 در ساده ترین بیان به معنای حرکت دادن هر بخش از بدن است، که به واسطه آن دامنه حرکتی مفصل افزایش بیشتری نسبت به قبل پیدا می کند.

اجرای این حرکات می تواند به دو صورت فعال و غیر فعال صورت پذیرد.

در انجام یک تمرین ورزشی صحیح باید به این نکته توجه داشت که اجرای حرکات کششی باید هم در ابتدا و هم در انتهای تمرینات اجرا گردد.

چه کسی باید تمرین های کششی انجام دهد؟

هر کسی می تواند تمرین های کششی را بدون توجه به سن یا انعطاف پذیری بدنش یاد بگیرد. لازم نیست که وضع جسمی عالی یا مهارت های ورزشی خاصی داشته باشید. چه تمام روز را پشت نیمکت بنشینید، کانال حفر کنید، کار منزل انجام دهید، در خط تولید بایستید، کامیون برانید یا به طور منظم ورزش کنید، روش های کششی یکسانی باید به کار برید. این روش ها ملایم و ساده اند و از نظر کشش ماهیچه ای و انعطاف پذیری با تفاوت های فردی سازگارند. پس اگر سالم هستید و مشکل خاصی ندارید، می توانید با اطمینان و نشاط آنها را بیاموزید.

توجه: اگر به تازگی مشکل جسمی خاصی داشته یا عمل جراحی کرده اید - به ویژه در مورد مفصل و ماهیچه - یا اگر مدتی است که تحرک و فعالیتی نداشته اید، خواهش می کنیم قبل از انجام برنامه کشش یا ورزش با پزشکتان مشورت کنید.

چه موقع تمرین های کششی انجام دهید؟

تمرین های کششی را هر موقع که بخواهید می توانید انجام دهید: سر کار، توی ماشین، در انتظار اتوبوس، به هنگام پیاده روی در خیابان، پس از پیاده روی و زیر سایه درخت یا کنار دریا. قبل و بعد از فعالیت های بدنی، حرکت های کششی انجام دهید، هر موقع از روز که فرصت و تمایل داشته باشید، می تواند این تمرین ها را انجام دهید. مثلا و صبح ها قبل از شروع کار روزانه. و هنگام کار، به منظور رها شدن از تنش های عصبی. و پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت و هنگامی که در بدنتان احساس سفتی و خشکی می کنید. و در اوقات متفرقه روزانه مثل موقع تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، یا نشستن وگفتگو کردن.

چرا تمرین های کششی انجام دهید؟

از آن جا که کشش باعث آرامش فکری شما می شود و بدنتان را موزون می کند، باید بخشی از زندگی روزمره شما را به خود اختصاص دهد. خواهید دید که تمرین های کششی منظم، اثرات زیر را در بر دارد و خشکی ماهیچه ها را کاهش می دهد و سبب آرامش بیشتر بدن می شود. و حرکات را آزادانه تر و راحت تر و بدن را هماهنگ تر می کند. و دامنه حرکت را افزایش می دهد. و از آسیب ها و دردهای سخت ماهیچه ای پیشگیری می کند (مقاومت ماهیچه قوی و کشش یافته، بیشتر از ماهیچه قوی کشش نیافته است.) و فعالیت های پرتحرکی چون دو، کوهنوردی، اسکی، تنیس، شنا، دوچرخه سواری آسان تر می شود
زیرا بدنتان برای انجام دادن این فعالیت ها آماده می شود و در واقع تمرین های کششی، پیامی است به ماهیچه ها که برای فعالیت آماده شوند. و حالت آماده باش بدن را افزایش می دهد. همان طور که بخش های گوناگون بدنتان را کشش
می دهد، روی آن ها متمرکز می شوید و با آنها ارتباط برقرار می کنید. آماده می شوید که
خودتان را بهتر بشناسید. و کنترل ذهن بر بدن را کاهش می دهد، به طوری که بدن، بیشتر به خاطر خودش» و نه با انگیزه رقابت یا خودنمایی حرکت انجام می دهد. و سبب تقویت گردش خون می شود. و حال خوبی به شما می دهد.

- داوود جلیل وند مربی راهنمای کوهستان در رشته کوهنوردی و یخ نوردی استان سمنان

  • منبع؛ کتاب بدنسازی و تمرین های کششی  باب اندرسون ،ترجمه تهمینه میر هاشمیان 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.