سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲

گزارش ایرنا از کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی

بیمه ورزشی، سوپاپ اطمینان مبتدی تا حرفه‌ای

پوسترها

بیمه ورزشی قراردادی بین یک ورزشکار مبتدی یا حرفه‌ای با فدراسیون پزشکی ورزشی است؛ قراردادی که می‌توان از آن به‌عنوان سوپاپ اطمینانی قابل اتکا در تامین هزینه‌های مالی آسیب بدنی، نقص‌عضو و فوت احتمالی ورزشکار در ازای حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کند، یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، ‌ورزش یکی از فعالیت‌های مفیدی است که زندگی انسان را بهتر، سالم‌تر و زیباتر می‌کند اما گاه حوادث پیش‌آمده برای ورزشکاران در حین ورزش، ترس و واهمه‌ای در وجود سایر افراد ایجاد می‌کند که عطای ورزش را به لقای آن می‌بخشند.

به‌منظور تشویق و فراغ‌بال و حفظ و ارتقای سلامتی و تندرستی جامعه ورزش و همچنین در راستای ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به ورزشکاران، کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شد و هرساله ورزشکاران با عضویت در این کمیته و دریافت کارت عضویت از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

کارت خدمات درمانی فدراسیون موسوم به بیمه ورزشی زیرمجموعه بیمه حوادث است که به‌صورت ویژه برای امور ورزشی دایر شده است؛ بر همین مبنا می‌توان آن را سوپاپ‌اطمینانی برای هرکسی دانست که به‌صورت آماتور یا حرفه‌ای به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازد.

پوشش بیمه ورزشی از پرداخت هزینه‌های درمانی تا دیه و فوت

محدوده‌ سنی افرادی که مجاز به خرید بیمه ورزشی هستند پنج تا ۷۵ سال است و همه ورزشکاران آماتور و حرفه‌ای، مدال‌آوران، پیشکسوتان، ملی‌پوشان و قهرمانان را حمایت می‌کند. ضمن اینکه فدراسیون پزشکی و ورزشی را متعهد می‌کند تا هزینه‌های درمانی و غرامت، دیه نقص‌عضو یا فوت ورزشکار را براساس تعرفه‌های این بیمه‌نامه، پرداخت کند.

شایان‌ذکر است دارا بودن این بیمه برای مدیران باشگاه‌ها، لیدرهای تیم‌های کوهنوردی، مربیان و کادر فنی ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها هم الزامی است زیرا دلیل احتمالی بروز برخی حوادث در مجموعه‌های ورزشی قصور و کوتاهی مربی و مدیر ورزشی آن مرکز تشخیص داده می‌شود.

حق عضویت بیمه ورزشی چقدر است؟

تعرفه عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی‌ورزشی که به طور معمول پس از تشکیل مجمع‌عمومی فدراسیون تعیین می‌شود، در سال‌های ۹۵، ۹۶، ۹۷ برای متقاضیان ۱۵هزار تومان بود و در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ معادل ۲۰ هزار تومان محاسبه شد و با تصویب مجمع‌ عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی از ۲۵ مهر سال ۹۹ این مبلغ به ۳۰ هزار تومان تغییر کرد.

از هفتم تیرماه سال ۱۴۰۰ و با تصویب مجمع‌عمومی سالانه فدراسیون پزشکی ورزشی، تعرفه عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی از ٣٠ به ٤٠ هزار تومان افزایش یافت تا این‌گونه رشد حدود ۳۳ درصدی را تجربه کند.

طبق شواهد امر و بالارفتن هزینه‌های درمانی در سال ۱۴۰۱، افزایش این تعرفه قابل‌پیش‌بینی بود؛ موضوعی که غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: هنوز در مورد افزایش میزان تعرفه‌ها تصمیم نهایی اتخاذ نشده است اما باتوجه‌به افزایش هزینه‌های درمان، تعرفه فعلی جوابگو نیست.

وی افزود: برای هزینه درمان نزدیک به ۴۰میلیارد تومان برآورد کرده بودیم که باتوجه‌به اتفاق‌های اخیر در مورد حذف ارز ترجیحی، قیمت‌ها باید دوبرابر شود. یعنی اگر صد میلیارد تومان درآمد فدراسیون را در نظر بگیریم، ۷۰میلیارد به هزینه درمان اختصاص می‌یابد حال‌آنکه ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌های دیگر هم داریم.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تأکید کرد: با این حساب، از طرفی، افزایش تعرفه‌ها هم باید منطقی باشد و هم اینکه باید مراقب باشیم به ورزشکاران فشار وارد نشود. بر همین اساس، تصمیم گرفتیم برای ورزشکاران در نواحی مرزی و کم‌برخوردار، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر بگیریم و تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی افزایش یابد تا آنها که مایل هستند پول بیشتری بدهند خدمات بیشتری دریافت کنند.

براساس پیش‌بینی نوروزی افزایش تعرفه عضویت بیمه ورزشی در سال ۱۴۰۱، به‌احتمال زیاد حدوداً ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود.  

افزایش حساسیت فدراسیون پزشکی ورزشی نسبت به دوپینگ

دکتر غلامرضا نوروزی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، ‌در خصوص مبارزه با دوپینگ و فعالیت‌های فدراسیون در رصد و کنترل آن توضیح داد: یکی از راه‌های مبارزه با دوپینگ، آموزش است که فدراسیون پزشکی ورزشی تلاش کرده به‌صورت مرتب از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی کند بخصوص در این شرایط که کرونا آرام‌تر شده است.

وی درباره میزان انجام تست‌های دوپینگ در سال جدید هم اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش تست داشتیم یعنی اگر ۳۰۰نفر بوده به هزار نفر رسیدیم که این حکایت از حساسیت و رصد کامل فدراسیون دارد.

نوروزی تأکید کرد: اولویت ما در انجام تست دوپینگ با رویدادهای بین‌المللی و ورزشکاران ملی‌پوش دربازی‌های آسیایی، المپیک و کشورهای اسلامی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.