یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱

سندروم تونل کارپ ( نشانگان مجرای مچ دست ) بخش اول

یس.jpg

سندروم تونل کارپ(نشانگان مجرای مچ دستی)

سندروم تونل کارپال(CTS) یک نوروپاتی فشاری عصب مدیان در هنگام عبور از زیر لیگامنت عرضی کارپال(مچ دستی) دست است . این وضعیت شایع­ترین اختلال فشرده سازی عصب اندام فوقانی در ایالات متحده و دیگر کشور های توسعه یافته می ­باشد.

                                                                                                                                                         

                                                                                                                                                                                 شکل: توزیع حسی عصب مدیان

در مچ دست، عصب مدیان بیش از 90 درصد فیبرهای حسی تشکیل شده است. در سندروم مجرای مچ دستی(CTS) فیبر­های­ حسی منبع اولیه علایم هستند. این علایم شامل: مورمورشدن، بی­ حسی و درد یا درد سوزشی در توزیع حسی دست و انگشتان دست(نمای کف دستی انگشت شست، از اولین انگشت تا بخش داخلی چهارمین انگشت، کف و قسمت پشتی دست (دورسال) از اولین انگشت تا بخش داخلی چهارمین انگشت از مفصل بین انگشتی میانی(بند دوم انگشتان)  می­ باشد. در مراحل اولیه سندروم مجرای مچ دستی(CTS)، علایم معمولا متناوب است و با فعالیت های خاصی مانند کتاب خواندن، بافندگی و کار با کی­بورد(مثل تایپ کردن) به­ وجود می­ آید. تظاهرات کلاسیک سندروم مجرای مچ دستی(CTS) ، علائم شبانه است که ورزشکار را از خواب بیدار می­کند، مخصوصا اگر علایم  با تکان دادن دست و مچ­ دست از بین برود. علت این امر ممکن است ، عادت خوابیدن با مچ های خم شده باشد. ورزشکاران همچنین اغلب ضعف در دست اظهار می کنند که در انجام حرکات ظریف  مانند بستن دکمه های پیراهن یا بالا و پایین کشیدن زیپ با  مشکل روبرو هستند . یکی دیگر از علائم شایع، رهاکردن اشیاء در دست مانند یک فنجان قهوه است.

تست های ویژه تشخیصی:

  1. تست فالن(Phalen’s test): این تست عصب مدیان را داخل مجرای مچ دستی به شدت فشرده می­کند. ورزشکار  پشت دست­ها را به هم فشار می­دهد تا حدی که مچ دست­ها را تا حد 90 درجه خم شوند. اگر در عرض ۶۰ ثانیه درد، پارستزی(مورمور) یا بی­ حسی در مسیر توزیع عصب مدیان  ایجاد شود، تست مثبت در نظر گرفته می­شود.
  2. تست فالن معکوس(Reverse Phalen’s Test): این ارزیابی با عبور از مچ دست، باعث افزایش تنشن بر روی عصب مدیان می شود . ورزشکار کف دست­ها را به هم فشار می­دهد تا مچ دست­ها تا حدود 90 درجه شبیه حالت دعاکردن باز شوند. اگر در حدود ۶۰ ثانیه درد، پارستزی یا بی ­حسی در مسیر توزیع عصب مدیان ایجاد شود، آزمایش مثبت در نظر گرفته می­شود.

شکل :  تست فالن

شکل: تست فالن معکوس

منبع : کتاب ماساژ ورزشی برای مراقبت از آسیب ، نوشته روبرت آی. مک آتی 2020 / ترجمه خانم دکتر شهناز شهرجردی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.