چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

رعایت اصول تغذیه مناسب در محیط کار/ بخش یک

تغذیه

افراد شاغل، دست کم یک سوم روز یا حتی نصف روز خود را در محیط کار می گذرانند و از همین رو برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند. در ادامه به برخی از مشکلات تغذیه ای کارکنان در محیط های کار و راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات می پردازیم.

مصرف زیاد قندها و کربوهیدرات های ساده در محیط کار

مصرف مداوم کربوهیدرات ها و غلات همچون انواع کیک، کلوچه، بیسکوییت در محیط کار اگرچه در کوتاه مدت به بالا رفتن قند خون کمک می کند، اما با تحریک ترشح انسولین، ورود گلوکز به سلول را تسریع کرده و در نهایت کاهش قند خون و عوارض ناشی از آن مانند خستگی، خواب آلودگی و کاهش بازده کاری را به دنبال دارد.

این مواد با توجه به کالری بالایی که دارند می توانند سبب اضافه وزن و چاقی، به ویژه در افرادی شوند که فعالیت بدنی کمی در محیط کار دارند.

غذاهای پرکربوهیدرات باعث ترشح سروتونین شده که خواب آلودگی را تشدید می کند.

سطح هورمون های مولد استرس مانند آدرنالین در اثر مصرف زیاد قند و شکر و کافئین موجود در قهوه و نوشابه های کولا، در خون بالا می رود. 

ارائه راهکار:

·                   به جای شیرینی و شکلات   ←  استفاده از میوه های تازه نظیر سیب، هلو، گلابی

·                   به جای شکر  ←   استفاده از ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل

·                   به جای بیسکوییت و کیک  ←  استفاده از تنقلات سالم نظیر میوه های خشک شده و خشکبار

·                   به جای نوشابه و نوشیدنی های شیرین←   استفاده از شیر کم چرب، دوغ یا آب

·                   به جای آب میوه ها  ←   استفاده از میوه های طبیعی

مصرف نکردن میوه ها و سبزی ها به میزان کافی در طول کار

میوه ها به علت داشتن ویتامین های B و C‌ و آنتی اکسیدان ها در کاهش فشارهای کاری و استرس سودمند هستند. هر فرد بزرگسال باید روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه و ۳ تا ۵ واحد سبزی استفاده کند.

فیبرهای موجود در میوه و سبزی به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند و از یبوست پیشگیری می‌کند. مصرف فیبر باعث احساس سیری با مصرف کالری کمتر می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.

ارائه راهکار:

·         در میان وعده ها، به جای مصرف مواد قندی، انواع میوه و سبزی ها مثل خیار، گوجه فرنگی، کاهو، هویج و یا لقمه هایی که در منزل تهیه شده است مثل نان و پنیر و سبزی، مصرف شود.

·         در کنار غذا از سالاد و سبزی خوردن و در وعده صبحانه از سبزی هایی مثل خیار و گوجه همراه با نان و پنیر و از قارچ، نخود فرنگی به همراه املت استفاده شود.

·         از میوه های خشک مثل توت و کشمش به عنوان میان وعده و یا همراه با چای استفاده شود.

·         سبزی ها و میوه های تازه و خام مثل کدو، هویج، اسفناج، هلو و توت فرنگی را می توان رنده یا خرد کرده و در ماست یا سالاد استفاده کرد.

«زهرا میرزائی»، کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهدای والفجر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.