یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴

ورزش جوانمردانه و بدون دوپینگ-۳

معیارهای لازم برای صدور معافیت درمانی TUE

آموزش دوپینگ

برخی اوقات ورزشکاران بدلیل ابتلا به بیماری و تجویز پزشک، نیاز به استفاده از یک ماده یا روش ممنوعه را پیدا می کنند؛ در این موراد لازم است ورزشکاران تا پیش از شروع مصرف ماده یا روش ممنوعه نسبت به درخواست صدور معافیت درمانی از نهاد مبارزه با دوپینگ (ستاد ملی یا فدراسیون جهانی) اقدام نمایند. این اقدام با پرسش درباره اینکه آیا اصولا آن ماده یا روش ممنوع نیاز به اخذ معافیت مصرف دارد یا خیر آغاز می شود.

 در مرحله بعد ورزشکار براساس بیماری نیاز به ارایه مدارک درمانی دارد که با استعلام از نادو، پزشک بیمار باید فرم درخواست (قابل دانلود از وبسایت www.iranado.ir) که توسط ورزشکار و پزشک پر شده است، را به نادو تحویل نمایند. این مدارک در کمیته مستقل معافیت درمانی بررسی شده و طی مدت ۳ هفته تایید یا رد شدن آن با ذکر علت به ورزشکار اعلام می گردد. قابل ذکر است که  TUE صرفا به ۴ شرط زیر قابل تایید است:

  1. ماده یا روش ممنوعه نباید باعث افزایش واضح و قابل توجه در عملکرد در آن رشته ورزشی گردد.
  2. هیچ درمان جایگزین مجاز (که در لیست ممنوعه قرار ندارد) برای آن روش یا ماده ممنوعه نباشد.
  3. عدم استفاده از ماده یا روش ممنوعه موجب به خطر افتادن زندگی ورزشکار شود.
  4. نیاز به درمان با آن ماده یا روش ناشی از سوء مصرف دیگر ماده یا روش ممنوعه قبلی نباشد.

نکته مهم :

به طور کلی هر TUE با مدت اعتبار مشخص برای ماده (ها)  یا روش (های) مشخص، برای مدت و دُز معینی صادر می شود. هرگونه تغییر در میزان مصرف ماده موجب ابطال TUE می شود و ورزشکار ملزم است دوباره برای دُز و میزان تغییر یافته نسبت به اخذ TUE اقدام نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.