پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه برگزار کرد؛

کارگاه آموزشی آشنایی با مکمل های ورزشی و عوارض مواد نیروزا

کارگاه مکمل های ورزشی

کارگاه آموزشی تغذیه ورزشی با رویکرد آشنایی با مکمل‌ها و عوارض مصرف مواد نیروزا توسط هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با همکاری دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی با حضور متخصصان علوم تغذیه و مربیان ورزشی امروز پنجشنبه در کرمانشاه برگزار شد.

رییس دانشکده تغذیه و صنایع غذایی کرمانشاه در حاشیه برگزاری این همایش گفت: در این کارگاه آموزشی یک روزه حدود۶۰ نفر از مربیان و ورزشکاران رشته های مختلف استان حضور داشتند که زیر نظر چهار نفر از متخصصان و اساتید علوم تغذیه در زمینه تغذیه، مکمل های ورزشی و مواد نیروزا مباحث لازم را فرا گرفتند.

دکتر «احسان صادقی» با بیان اهمیت ارتقای فرهنگ و اطلاعات مربیان ورزشی در استان به عنوان یکی از استان های مطرح در حیطه ورزش کشور افزود: در این کارگاه آموزشی که برای نخستین بار در استان برگزار شد، ایجاد یک ارتباط اصولی و علمی بین مراکز تخصصی ورزشی استان از جمله باشگاه های ورزشی و بدنسازی با دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده تغذیه و صنایع غذایی مدنظر بود.

در این کارگاه یک روزه اصول مبانی تغذیه ای ورزشکاران، ضرورت مصرف مکمل های غذایی، مکمل های درشت مغذی و ریزمغذی با تاکید بر ویتامین ها و پروتیین های ورزشی، ارتباط امنیت غذایی و مصرف مکمل ها و نیز مکمل های چربی سوز ، ضرورت ها و باید و نبایدهای آنها در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مصرف مکمل های غیرمجاز و مواد نیروزا یکی از معضلات این استان و کشور محسوب می شود و متاسفانه در مواردی دیده شده است که ورزشکاران علاوه بر مصرف مکمل های ورزشی اقدام به مصرف دارو نیز می کنند که اثرات جبران ناپذیری بر بدن آنها گذاشته است.

با توجه به اینکه حتی مصرف مکمل ها نیز باید تحت شرایط خاص و زیر نظر متخصصان امر صورت گیرد، ورزشکاران باید در رژیم غذایی خود ضمن رعایت تنوع و تعادل هرگونه مصرف مکمل ها را حتما زیر نظر متخصصان تغذیه انجام دهند از جمله برای ورزشکاران حرفه ای و استقامتی که دارای دستورالعمل های خاص خود است.

چنانچه ورزشکاران خارج از دستورالعمل های متخصصان تغذیه اقدام به مصرف مکمل ها و مواد نیروزا کنند بدن آنها دچار آسیب های جدی می شود که نخستین اندام ها که در نتیجه مصرف این مواد آسیب می بینند کبد و کلیه ها است که در برخی موارد فوت فرد نیز گزارش شده است.

همچنین با توجه به ورود مکمل های غیرمجاز که عمدتا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند، باشگاه های ورزشی و مربیان باید در این حیطه بسیار حساس بوده و در همه موارد با متخصصان تغذیه مشورت کنند.

دکتر صادقی اظهار امیدواری کرد با تشکیل این چنین کارگاه هایی که در آینده نیز تداوم داشته و سال آینده به میزبانی این استان به صورت کشوری نیز برگزار خواهد شد سطح آگاهی مربیان ورزشی و ورزشکاران ارتقا یافته و دیگر شاهد آسیب دیدن ورزشکاران در این زمینه نباشیم.

با وجود اینکه سال ها پیرامون عرضه و مصرف مکمل‌های ورزشی به ویژه در باشگاه‌های بدنسازی هشدار داده شده اما همچنان بازار خرید و فروش این مکمل‌ها داغ بوده و تاکنون شماری از ورزشکاران نیز به دلیل مصرف آنها جان خود را از دست داده یا دچار آسیب های کبدی و کلیوی شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.