شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹

باید و نباید های فرم معافیت مصرف درمانی( TUE )

tue

ورزشکاران باید چه چیزی را در مورد درمان های اورژانسی و مبارزه دوپینگ بدانند؟

به گزارش ایران نادو، ورزشکاران نیز مانند همه افراد در معرض خطر فوریت های پزشکی هستند، از واکنش های آلرژیک تا شکستگی استخوان.

ورزشکارانی که در حوضه کنترل ایران نادو قرار دارند مشمول قوانین مبارزه با دوپینگ بوده، لازم به رعایت جدی عدم استفاده از مواد و روش‌هایی که در لیست ممنوعه مشخص می شود هستند. در موارد اورژانس پزشکی استفاده از برخی از مواد و روش‌های ممنوع ممکن است ضروری باشند.

خوشبختانه، شرایط اورژانسی در قوانین در نظر گرفته شده و اجازه می دهند ورزشکاران بدون خطر روبرو شدن با عواقب عدم رعایت مقررات مبارزه با دوپینگ، مراقبت های درمانی نجات دهنده را دریافت کنند.

استاندارد بین‌المللی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای معافیت‌های مصرف درمانی (ISTUE) اجازه تشکیل پرونده معافیت مصرف درمانی (TUE) برای ورزشکاران، در مواقع اورژانسی دریافت مراقبت‌های اضطراری پزشکی را ضروری دانسته، تکمیل و ارسال درخواست دریافت مجوزهای معافیت پس از مصرف درمانی را مجاز می داند.

سلامت و تندرستی ورزشکار همیشه در اولویت قرار دارد. در مواقع اورژانس پزشکی، انجام مراقبت اورژانس ‌های پزشکی به هیچ وجه نباید بخاطر مسئولیت‌های مبارزه با دوپینگ تأخیر افتند.

چه چیزی به عنوان مراقبت اضطراری واجد شرایط است؟ مراقبت های درون مسابقه و خارج از مسابقه چه تفاوت هایی دارند؟

مراقبت های اورژانسی: در دوره زمانی خارج از مسابقه

مراقبت های پزشکی اورژانسی شامل مواردی مانند یک بیماری تشخیص داده شده یا نشده یا یک آسیب نیازمند درمان فوری است که با ایجاد خطر فوری برای زندگی فرد اقدام درمانی نباید با تاخیر انجام شود.

این مراقبت اغلب در بخش اورژانس (ER) یا کلینیک مراقبت های اورژانسی ارائه می شود، اما می تواند هر جا که درمان اورژانسی لازم باشد توسط پرسنل پزشکی معتبر (به عنوان مثال، امدادگران)، و همچنین توسط خود ورزشکاران یا پرسنل پشتیبانی ایشان (به عنوان مثال: مربیان، مربیان، والدین، هم تیمی ها و غیره) انجام شود.

استفاده از اکثر مواد و روش‌های با کاربرد درمان فوری و اورژانس، خارج از رقابت ممنوع نیست، بنابراین اغلب موارد نیازی به TUE  نیست. با این حال، بهترین کار برای ورزشکاران در حوزه قوانین مبارزه با دوپینگ و در معرض آزمایش کنترل دوپینگ اطمینان از ممنوع یا مجاز  بودن داروها با جستجو در وب سایت Global DRO  است.

همچنین ورزشکاران می‌توانند فرم ‌بررسی اولیه TUE را با خلاصه‌ای از شرایط استفاده به ایران نادو ارسال کنند تا در صورت نیاز به TUE توصیه های لازم ارائه گردد. اگر پس از استفاده از یک ماده ممنوعه لازم است درخواست TUE پس از مصرف (Retroactive) ثبت کنید، می‌توانید فرم درخواست TUE خود را (حتماً کادر "درخواست TUE پس از مصرف" را علامت بزنید) را همراه با تمام اسناد و مدارک پزشکی مرتبط که توسط پزشک معالج صادر شده، ارسال کنید.

مراقبت های اورژانسی: در زمان رقابت

در صورت بروز شرایط اضطراری در جریان مسابقات، اولویت حفظ جان و سلامت ورزشکار است. ورزشکار می تواند به محض پایداری وضعیت جسمی و بهبود کافی، پس از ترخیص از بیمارستان باید برای دریافت معافیت درمانی پرونده TUE تشکیل دهد.

ورزشکاری که توسط گروه پزشکی معالجه می‌شود، لازم است یک کپی از یادداشت‌های پزشکی را در طول دریافت خدمات اورژانس دریافت  کرده، به نادو ارائه کند.

نمونه ای از اورژانس های پزشکی در زمان مسابقه که نیاز به درخواست TUE پس از مصرف دارند، شامل تزریق اپینفرین یا  EpiPen برای شوک آنافیلاکسی (به عنوان مثال، پس از نیش زنبور) باشد.

در این مورد، ممکن است هیچ مدرک پزشکی رسمی موجود نباشد.

سایر اورژانس های پزشکی در رقابت ممکن است پیچیده تر باشند. به عنوان مثال، پزشک تیم ورزشکار ممکن است برای درمان آسیب در طول دوره مسابقه تزریق گلوکوکورتیکوئید (به عنوان مثال، کنالوگ، تریامسینولون، و غیره) را انجام دهد.

این وضعیت می تواند دشوار باشد زیرا یک سوال در مورد سلامت و ایمنی ورزشکار ایجاد می کند و اینکه آیا تزریق گلوکوکورتیکوئید عملکرد پس از بازگشت به سلامت طبیعی ورزشکار را افزایش می دهد یا خیر. در این مورد ورزشکار باید پس از درمان، تمام اطلاعات پزشکی در مورد تشخیص و درمان آسیب را جمع آوری کند و درخواست TUE پس از مصرف را به ایران نادو ارسال کند.

دریافت انفوزیون IV (سرم درمانی) نمونه دیگری از مراقبت های پزشکی اورژانسی است که ممکن است در زمان رقابت رخ دهد و ممکن است نیاز به TUE داشته باشد. قوانینی در مورد مواد و حجم مجازی که می توان بصورت تزریق داخل وریدی تجویز کرد وجود دارد ، بنابراین مهم است که ورزشکاران با این محدودیت ها آشنا باشند.

در حالی که تاکید زیادی بر ارائه شواهد پزشکی برای صدور TUE پس از مصرف می شود، شرایط درمان در نظر گرفته خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.