سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵

اثر عدم تحرک بدنی بر فشار خون بالا

.

فشار خون همراه با تعداد تنفس، ضربان قلب، میزان اشباع اکسیژن و دمای بدن از علایم حیاتی هستند. فشار خون، فشار در گردش بر دیواره ی رگ های خونی است.

انسان ها از نظر ژنتیکی برنامه ریزی شده اند تا برای مزایای فیزیولوژیکی  فعالیت ورزشی کنند، در حالیکه عدم فعالیت بدنی یک عامل خطر اصلی برای بسیاری از بیماری ها و دلیل مرگ های نا به هنگام است. کم تحرکی نقش به سزایی در پاتوژنز بسیاری از بیماری های مزمن دارد. کم تحرکی نقش به سزایی در پاتوژنز بسیاری از بیماری های مزمن دارد، با این حال تمرین ورزشی باعث کاهش بروز آن ها می شود. عدم تحرک بدنی به عنوان یک عامل خطر برای فشار خون بالا است. در حالیکه فعالیت ورزشی منظم خطر بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد. فعالیت ورزشی منظم توانایی دفاع در برابر توسعه بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد. فعالیت ورزشی منظم توانایی دفاع در برابر توسعه بیماری عروق کرونری و کاهش خطر حملات مکرر قلبی را دارد. در حالیکه  عدم فالیت بدنی یک تهدید اساسی برای خود بیماری عروق کرونری است.

عدم تحرک بدنی باعث ورود کمتر مایع به سلول ها شده  که در فرآیند متابولیکی سلول اختلال ایجاد می کند و در نتیجه باعث ورود کمتر مایع به سلول ها شده که در فرآیند متابولیکی سلول اختلال ایجاد می کند و در نتیجه باعث ایجاد سندروم عدم استفاده می شود. و با توجه به این رابطه سندروم متابولیک تشخیص داده می شود. فشار خون بالا یک از نشانه های مهم سندروم متابولیک است. با این حال مکانیسم های علت ایجاد فشار خون بالا توسط سندروم متابولیک هنوز مشخص نشده است.

عدم تحرک بدنی به عنوان یک عامل محتمل برای فشار خون بالا با تاثیر بر سندروم متابولیک پیشنهاد شده است که به نوبه خود ممکن است بر چاقی، مقاومت به انسولین، فعالیت بیش از حد سمپاتیکی، استرس اکسیداتیو، اختلال عملکرد اندوتلیال  و افزایش واسطه های التهابی پیشنهاد شده که به عنوان عوامل احتمالی برای ایجاد فشار خون بالا در سندروم متابولیک تاثیر بگذارد.

فشار خون بالا مشکلی جدی برای سلامتی است، اما فعالیت ورزشی نقش کلیدی در فرآیند درمانی برای پیشگیری و درمان اولیه فشار خون دارد. تمرینات ورزشی هوازی باعث کاهش فشار خون از طریق مکانیسم خود تنظیمی می شود و به دنبال آن پاسخ های عصبی – هورمونی و شریانی همراه با کاهش فعالیت عصب سمپاتیک را دارد.

فعالیت ورزشی منظم، قلب را قوی می کند و در نتیجه نیروی وارده بر شریان ها کاهش می یابد و فشار خون کم می شود. البته باید توجه شود حداقل بین یک تا سه ماه طول می کشد تا فعالیت بدنی بر فشار خون تاثیر بگذارد.

                             دکتر عامری 

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.