سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳

چرا باید ورزش کنیم؟ (1)

ورزش ارتقا سلامتی را به همراه دارد.

* دیابت


دیابت یکی از مهمترین بیماری های ناشی از کم تحرکی می باشد.در کشورهای مختلف 5  تا 6 در صد جمعیت به این بیماری مبتلا هستند.افراد با فعالیت جسمی منظم کمتر احنمال دارد به دیابت نوع دو مبتلا شوند و در صورت ابتلا نیز دیابت این افراد با فعالیت ورزشی منظم بهتر کنترل می گردد.


* پوکی استخوان


پوکی استخوان به معنی کاهش تراکم بافت استخوانی و ضعیف شدن استخوان است.مشخص شده که استحکام استخوان ها با میزان فعالیت بدنی ارتباط مستقیم دارد.


* بیماری قلبی عروقی


نداشتن فعالیت بدنی یکی از عوامل خطر اصلی و عمده برای بیماری های قلبی عروقی است.فعالیت بدنی ابتدامرگ ومیر و سایر عوارض بیماری های قلبی عروقی را به طور موثر کاهش می دهد و سبب می شود توانایی عضله قلب برای پمپ کردن خون واکسیژن افزایش یابد.


* سرطان


فعالیت مناسب بدنی سیستم بدن را به گونه ای تغییر می دهد که از بد کاری سیستم هورمونی یا ایمنی که می تواند به سرطان منجر شود جلوگیری می کند.امروزه تاثیر متعادل نگه داشتن چربی بدن در پیشگیری از سرطان به خوبی شناخته شده و نقش ورزش در این ارتباط نیز می تواندبه پیشگیری از سرطان کمک کند.به طور کلی مرگ به علت سرطان در بین افرادی که از نظر جسمی فعال هستند25 تا 50 درصد کمتر از افراد بی تحرک است.

دکتر احمد دایا

ریاست هیأت پزشکی ورزشی بخش زارچ