پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹

آب ،سرچشمه موفقیت ورزشی

یک از مسایل اصلی در روند تغذیه ای ورزشکاران که نقش عمده ای در موفقیت ورزشی آنان دارد، مصرف مناسب آب و الکترولیت ها می باشد که متاسفانه با علمی تر شدن بستر ورزش همچنان غفلت زیادی نسبت به این موضوع صورت می گیرد.

70-55 درصد از وزن بدن یک فرد بالغ را آب تشکیل می دهد و تقریباً 90-80 درصد خون آب می باشد.آب تقریباً در تمام روندهای حیاتی بدن دخیل است و کمبود آب میتواند به تغییرات ذهنی و فیزیکی منجر شود.جمع آوری سموم در بدن، احیاء مفاصل، حفظ رطوبت و لطافت پوست، هیدراسیون احشاء داخلی،کنترل دمای بدن و... از عمده عملکردهای آب در بدن می باشد.


یک فرد بزرگسال در حالت عادی به طور متوسط باید در روز10- 8 لیوان مایعات مصرف نمایدو این در حالی است که نیاز  بدن یک ورزشکار باتوجه به شرایط ورزشی بسیار افزایش نیز می یابد.


لازم به ذکر است دهیدراسیون یا کم آبی می تواند  منجر به کاهش قدرت،کاهش استقامت هوازی، کاهش ظرفیت بی هوازی، کاهش توان بی هوازی، کاهش میزا تعریق، کاهش سرعت جذب آب،کاهش جریان خون پوستی، کاهش ظرفیت دفع گرما، افزایش دمای عمقی، افزایش تواتر قلبی، افزایش غلظت لاکتات خون، کاهش حداکثر اکسیژن مصرفی و در کل کاهش محسوس عملکرد ورزشی شود.


از این رو لازم است ورزشکاران نسبت به مصرف مناسب آب با الگوی ذیل اقدام نمایند :


دو ساعت قبل از مسابقه یا تمرین جهت اطمینان از هیدراته شدن بدن : یک یا دو لیوان مایعات


پانزده دقیقه قبل از شروع ورزش یک لیوان دیگر


در طی ورزش:در طی ورزش برای جایگزینی مایعات از دست رفته و اجتناب از گرمای بیش از حد هر20- 15 دقیقه ،180-120 سی سی مایعات نوشیده شود


 پس از ورزش: .برای اطمینان از آشامیدن کافی،لازم است ورزشکار،خود را قبل و بعد ورزش توزین کند و به ازای هر 5/0 کیلوگرم کاهش وزن حداقل 500 سی سی آب مصرف نماید.

روح اله عیوضی - مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان