چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸

چرا باید ورزش کنیم؟(2)

ورزش ارتقا سلامتی را به همراه دارد.

* اثرات مثبت برسیستم گوارشی :


شناخته شده ترین اثرات مثبت ورزش در سیستم گوارشی بدن افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست مزمن است.به همین خاطر بیماران جراحی شده را در اولین فرصت پس از جراحی تشویق به راه رفتن می کنند تا حرکات گوارشی سریع تر و از یبوست جلوگیری شده. همچنین بیمار قادر به تحمل تغذیه خوراکی باشد.


* بیماری های عضلانی و اسکلتی :


امروزه با وجود کاهش فعالیت های بدنی و در نتیجه ضعیف شدن عضلات نگه دارنده بدن در حالت ایستاده و قایم یکی از شایع ترین مشکلات و علل مراجعه به پزشک کمر دردها می باشد.بسیاری از افراد نابالغ زمانی در طول زندگی کمر درد را تجربه خواهند کرد که توانایی عملکرد طبیعی آن ها را مختل می کند.کمردرد عمدتا نتیجه ضعف قدرت و استقامت عضلات و انعطاف پذیری کم آنها می باشد و افراد فعال که از استقامت عضلانی خوبی برخوردارند کمتر از افراد غیر فعال دچار مشکلات عصبی و عضلانی کمر می شوند.


* آرتروز:


آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی در انسان است.چاقی عامل خطر مهمی برای آرتروز زانومحسوب می گردد.تحمل وزن اضافی مفاصل را فرسوده خواهد کرد.


* به تاخیر انداختن سالمندی:


مطالعات زیادی نشان داده که علایم اضطراری با فعالیت منظم کاهش می یابد.بسیاری از افرادکه به صورت منظم فعالیت ورزشی دارند احساس می کنند که فعالیت به آن ها برای مقابله با فشار زندگی کمک می کند.


* ورزش و چاقی :


چاقی به نوعی منشا بسیاری از بیماری ها می باشد. ورزش و یک رژیم غذایی کم چرب همراهان خوبی در بدست آوردن سلامتی شما و ایجاد وزن متعادل هستند.


دکتر احمد دایا

ریاست هیأت پزشکی ورزشی بخش زارچ