شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

دوپینگ چیست؟

با توجه به شروع مصرف و عوارض جانبی، عوامل آنابولیک مهمترین مواد هستند. این گروه شامل مواد شیمیائی است که از نظر ساختمانی و خاصیت به هورمون مردانه ( تستستورن ) مربوط می شود یا بعبارت علمی تر استروئید های آنابولیک آندروژنیک می باشد.

تعاریف دوپینگ



  1. وجود یک نوع ماده ممنوعه مواد حاصل از سوخت و ساز آن در نمونه اخذ شده از ورزشکار

  2. مصرف و یا تلاش برای مصرف یک ماده ممنوعه یا روش ممنوعه

  3. امتناع از شرکت در نمونه گیری غیبت یا طفره رفتن از شرکت در نمونه گیری بدون دلایل قانع کننده پس از دریافت حکم نمونه گیری براساس قوانین اجرائی نهاد مجاز نمونه گیر

  4. در اختیار قرار ندادن اطلاعات لازم در مورد محل حضور ورزشکار جهت نمونه گیری خارج از مسابقات. همانند عدم اعلام محل حضور یا غیبت از نمونه گیری. درخواست این اطلاعات باید بر اساس مقررات قابل توجیه باشد.

  5. دستکاری یا تلاش در جهت دستکاری هر یک از مراحل دوپینگ

  6. مالکیت مواد و روشهای ممنوعه

  7. دادو ستد هرگونه ماده و روش ممنوعه

  8. تجویز یا قصد تجویز یک ماده یا روش ممنوعه به ورزشکاران. همچنین همکاری تشویق حمایت کمک رسانی، اجرا مدیریت همدستی معاونت مخفی کردن و هرگونه شرکت برای تخلف و حتی تلاش برای تخلف.


 


 


مهمترین موادی که در لیست ممنوعه دوپینگ وجود دارد.


عبارتند از:



  • عوامل آنابولیک

  • هورمونه ومواد وابسته

  • محرکهای گیرنده B2

  • موادی که دارای فعالیتهای آنتی استروژن هستند.

  • عوامل ادرارآور و پوشاننده.


 


عوامل آنابولیک :


با توجه به شروع مصرف و عوارض جانبی، عوامل آنابولیک مهمترین مواد هستند. این گروه شامل مواد شیمیائی است که از نظر ساختمانی و خاصیت به هورمون مردانه ( تستستورن ) مربوط می شود یا بعبارت علمی تر استروئید های آنابولیک آندروژنیک می باشد. از مواد نابولیک خوراکی مانند: متیل تستوسترون ،اکسی متولون ، اکساندرولون و تزریقی مانند ناندرولون دپوتستسترون و تستسترون پروپیونات می باشد.


مواد آنابولیک  علاوه بر افزایش حجم عضلانی قدرت و نیروی ورزشکار را افزایش می دهند. این مواد باعث تعادل مثبت نیتروژن و در صورت مصرف مقدار کافی کالری و پروتئین سبب افزایش اشتها و ساخت پروتئین می شوند. این مواد در ورزشکاران به منظور افزایش وزن، حجم و قدرت عضلانی مورد سوء استفاده قرار می گیرد.


 


 


عوارض جانبی آنها شامل :


توقف رشد در نوجوانان در حال رشد، آتروفی بیضه، کاهش تولید اسپرم در مردان، اختلالات روانی، آسیب کبدی، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی مردان و همچنین در خانم ها :جوشهای غرور جوانی، رشد موی نابجا، عضلانی شدن نامتجانس، سرکوب تخمدان ها و قاعدگی می باشد.


استفاده از استروئیدهای آنابولیک باعث افزایش ریزش مو هم می شود. استروئیدهای آنابولیک در بدن به دی هیدروسترون تبدیل می شود که این ماده می تواند باعث طاسی مردانه هم بشود که این ریزش غیر قابل برگشت است.


افزایش مصرف هورمونهای آنابولیک باعث می شود که طی واکنش منفی بدن انسان تستوسترون کمتری ساخته شود که این عمل سبب می شود بیضه ها دچار آتروفی یا کاهش اندازه شوند  تعداد اسپرم های مردان کاهش یابد و اگر این کاهش خیلی باشد باعث ناباروری و عقیمی         می شود.


 این مواد همچنین  دارای عوارض روانی نیز می باشند که شامل :


فعالیت بیش از حد ( بیقراری ، بی خوابی، تحریک پذیری ) ، رفتار تهاجمی یا پرخاشگری       می باشد.


همچنین استفاده از استروئیدهای آنابولیک به دلیل افزایش کلسترول خون، افزایش مخات دیواره شریانها و افزایش فشار خون باعث بروز سکته قلبی می شود. همچنین به دلیل شباهت ساختمان تستوسترون با هورمونهای زنانه افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان باعث آن می شود که تستوسترون به استروژن تبدیل شود و در مردان باعث ایجاد صفات زنانه  شود. بزرگ شدن پستان                                                                                 ها یکی از آنها می باشد.


فصلنامه داخلی هیأت پزشکی ورزشی استان یزد