یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

موادغذايي مضر براي تــيروئيد کم‌کار

غده تيروئيد، هورمون مهمي به نام تيروکسين توليد مي abcdکند. اين هورمون abcd دماي بدن را تنظيم مي abcdکند، وزن بدن را متعادل نگه مي abcdدارد و در تنظيم متابوليزم، ضربان قلب و توليد انرژي نقش دارد. عملکرد درست اين غده براي سلامت قلب مهم است. مبتلايان به کم abcdکاري تيروئيد لازم است از مصرف برخي مواد غذايي بپرهيزند و برخي مواد را همراه با دارو مصرف نکنند .

به گزارش سایت هیات پزشکی ورزشی استان به نقل از روزنامه خراسان،کم‌کاري تيروئيد در زنان شايع‌تر است و در زنان باردار، مي‌تواند باعث سقط جنين يا ضعف عصبي در نوزاد شود. علايم کم‌کاري تيروئيد شامل افزايش وزن، خستگي مفرط، سرگيجه، افسردگي، خشکي پوست و مو، تغيير در خلق و خو، نامنظم شدن قاعدگي، پف کردن صورت، سردرد، حالت گيجي، فراموشي، سرد شدن دست و پا، گر گرفتگي، احساس سرماي شديد در زمستان و گرماي شديد در تابستان است. به نقل از «MSN »افرادي که دچار کم‌کاري تيروئيد هستند، علاوه بر مصرف دارو بايد از مصرف برخي غذاها پرهيز کنند و از بعضي مواد غذايي به ميزان کم مصرف کنند، از جمله:



*کلم بروکلي و کلم؛

افرادي که دچار کمبود يد هستند نبايد از سبزيجات چليپايي زياد مصرف کنند. غده تيروئيد براي توليد هورمون تيروئيد، نياز به يد دارد و اين نوع گياهان به ويژه اگر زياد مصرف شود، مي‌تواند مانع از جذب يد شود. بنابراين از مصرف زياد سبزيجات مانند گل‌کلم، شلغم، کلم‌بروکلي، کلم و جوانه‌هاي آن‌ها بپرهيزيد.

*گندم چاودار و جو (حاوي گلوتن):

هنگام خريد نان از نداشتن گلوتن آن مطمئن شويد. بيشتر مردم به گلوتن حساسيت دارند و اين امر باعث کاهش جذب داروهاي تيروئيد مي‌شود.

*فست‌فود:

چربي مضر، توانايي غده تيروئيد را براي توليد هورمون تيروکسين کاهش مي‌دهد. ميزان مصرف غذاهاي سرخ شده و به عمل آمده را محدود کنيد. اين نوع غذاها تاثيرگذاري داروهاي تيروئيد را کاهش مي‌دهد.

*سس مايونز و کره:‌

مصرف مواد غذايي چرب مانند کره، سس مايونز و چربي‌هاي حيواني ميزان هورمون تيروئيد را کاهش مي دهد.

*سويا و ارزن:

غني از هورموني به نام فيتو استروژن است. نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد که ميزان زياد استروژن مي‌تواند توانايي غده تيروئيد را براي توليد تيروکسين کاهش ‌دهد.

*زرد‌آلو، زغال‌اخته و پياز:

مواد غذايي مانند زغال‌اخته، پياز، چاي، کلم بروکلي، سيب، انگور و زردآلو حاوي کوئرستين است و براي اين گونه بيماران مناسب نيست. اين نوع مواد غذايي، مانع از فعال سازي هورمون تيروئيد مي‌شود.

*قند مصنوعي:

از آن جا که کم‌کاري تيروئيد سوخت‌و‌ساز بدن را کاهش مي‌دهد، ميزان سوزاندن کالري قند اضافه که از شيريني‌ دريافت مي‌شود، کاهش پيدا مي‌کند. با خوردن شيريني‌ وزن افزايش مي‌يابد و اين امر مانع از فعاليت غده تيروئيد مي‌شود.

*مصرف بيش از حد فيبر:

فيبر اضافه موجود در مواد غذايي مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار، ميوه و سبزي مي‌تواند در سيستم گوارشي در عملکرد داروهاي تيروئيد تداخل ايجاد کند. مصرف آن را محدود کنيد اما به طور کامل حذف نکنيد زيرا براي سلامت مهم است.

*قهوه و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا:

کافئين موجود در اين نوع نوشيدني‌ها با جذب شدن در سيستم گوارش، عملکرد داروهاي تيروئيد را کاهش مي‌دهد؛ از مصرف قهوه هنگام صبح آن هم با داروهاي تيروئيد بپرهيزيد.

*غذاهاي حاوي کلسيم:

مکمل‌هاي کلسيم يا مواد غذايي حاوي کلسيم مانند شير را نبايد با داروهاي تيروئيد همزمان مصرف کرد زيرا تاثيرگذاري داروها را کاهش مي‌دهد. مکمل کلسيم را با فاصله ۴ ساعت يا بيشتر مصرف کنيد.