سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

بايد ها و نبايدهاي چاشني ترش

ايدئولوژي آبليمو!

 



  1. بايد چه كار كنيم ،وقتي در شيشه آبليمو زنگ ميزند: يكي از مشكلاتي كه گاهي هنگام نگهداري آبليمو پيش مي آيد،زنگ زدگي در ظرف آن است.معمولا در صنعت غذا از لاك هايي خنثي براي پوشش داخلي در محصولات اسيدي مانند آبليمو استفاده مي كنند تا خوردگي در فلزي در اثر تماس با اين مواد اسيدي ، ايجاد نشود. اگر در آبليموي صنعتي دچار خوردگي يا زنگ زدگي شد، يعني از لاك مرغوبي براي پوشش داخلي در آن استفاده نشده است.اين مشكل،مستقيم به كارخانه توليد كننده بر ميگردد و بايد درصدد رفع آن برآيند.خوردگي يا زنگ زدگي در آبليمو به معناي ايجاد تركيب هاي شيميايي در اين محصول مايع است و بهتر است كه از مصرف آبليموهايي كه با درهاي زنگ زده در تماس بوده اند،خودداري كرد.اگر در آبليموهاي خانگي هم زنگ بزنند يا بايد بلافاصله پس از ديدن كوچكترين اثري از زنگ زدگي در ظرف را عوض كنيد يا از مصرف آبليمو در صورت مشاهده زنگ زدگي شديد در آن، خودداري كنيد.


 



  1. بايد چه كار كنيم ،وقتي بليمو كپك ميزند: نكته ديگر درباره مصرف كردن يا نكردن آبليموهايي است كه لايه اي از كپك سطح آنها را پوشانده است. برخي از كپك ها، سمومي مانند مايكوتوكسين ها را توليد ميكنند و برخي از اين سموم، در گروه مواد سرطان زا قرار ميگيرند و ميتوانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان كبد شوند. از آنجا كه نميتوانيم با چشم غير مسلح، كپك هاي خوب و بد را از هم تشخيص بدهيم و محيط مايع آبليمو هم شرايط لازم براي تكثير كپك و سموم را دارد،توصيه مي شود كه در صورت مشاهده كپك زدگي در سطح آبليمو از مصرف آن خودداري كنيد.


 



  1. بايد چه كار كنيم، وقتي ميخواهيم آبليمو سالم بماند: آبليمو،داراي PH اسيدي است و امكان رشد ميكروب و كپك زدن آن در صورتي كه تمامي نكات بهداشتي رعايت شود، حدااقل است؛ يعني اصولا ميكروارگانيسمي در محصولي كه PHآن كمتر از6/4 باشد،رشد نمي كند اما اگر بخواهيد آبليمو را سالم و به دور از عوامل ميكروبي يا كپك ها نگه داريد،بايد از تماس آن با قاشق هاي چرب يا مرطوب خودداري كنيد. در شيشه آبليمو را هم چرب يا مرطوب نكنيد.شيشه آبليموي خانگي را قبل از پر كردن، كاملا خشك كنيد.آبليمو را در جاي خشك و خنك نگهداري كنيد.استفاده از درهاي پلاستيكي هم ميتواند براي پيشگيري از زنگ زدگي در آبليمو و افزايش عمر  آن موثر باشد.


 



  1. بايد چه كار كنيم، وقتي آبليموي خانگي هوس كرده ايم: به هيچ وجه آبليموهاي به اصطلاح خانگي كه منشاء توليد و بسته بندي مشخصي ندارند، نخريد. اين محصولات، داراي تركيب هاي نامعلوم و به شدت خطرناكي هستند كه ميتوانند سلامتتان را به خطر بيندازند. بهترين كار اين است كه خودتان ليموي تازه آب بگيريد و تازه تازه مصرف كنيد.


 


 


 


 


 


 


 


 


3 نكته درباره 3 چاشني ترش


 



  1. آبغوره و فشار خون: معمولا به آبغوره خانگي،مقدار زيادي نمك اضافه مي شود تا مدت بيشتري بتوان آن را نگه داشت بنابراين اگر از آبغوره هايي استفاده كنيم كه درخانه تهيه و در انباري ها نگهداري ميشوند،براي كاهش فشار خون، نمي توان حسابي روي آنها باز كرد و حتي استفاده زياد از اين محصولات مي تواند مضر هم باشد اما اگر از آبغوره تازه به اندازه مناس استفاده كنيم، ممكن است به دليل مقدار پتاسيمي كه در غوره وجود دارد، تاثيري بر كنترل فشار خون ببينيم.

  2. سركه و كاهش وزن: وقتي اسيدهاي آلي سبك وزني مثل اسيداستيك (اسيد فعال سركه) يا اسيد هاي نوشابه، در خوراكي هايي به مقدار زياد به كار مي روند، تا حد كمي باعث افزايش متابوليسم بدن مي شوند.يعني ضربان قلب را كمي بيشتر مي كنند و همين باعث مي شود بدن انرژي بيشتري مصرف كند اما اينكه موضوع را به كاهش وزن مرتبط كنيم و بگوييم كه اين روند باعث كاهش وزن مي شود، غلط است. تصور كنيد كه فردي الگوي غذايي نامناسبي دارد و به اندازه كافي فعاليت نمي كند و از طرف ديگر،غذاهايي با كالري بالا هم مصرف كند،اگر سركه استفاده كند،باعث لاغر شدنش نمي شود.اين تصور كاملا نادرست و در واقع انتظار غير طبيعي و غير معمولي است.

  3. آب نارنج براي سالاد:آب نارنج تازه هم تركيب هاي تشكيل دهنده اسيدهاي آلي سبك وزن مثل سركه دارد و تمام مسائلي كه در مورد سركه گفته شد، در مورد آن هم صادق است. ايده آل ترين حالت اين است كه اگر براي سس سالاد يا غذا، قصد استفاده از چاشني ترشي داريم، به جاي آن از آب نارنج استفاده كنيم، نه انواع فرآوري شده اي كه به صورت صنعتي توليد شده اند زيرا طي مسير فرآوري، مقدار زيادي از ويتامين C موجود در ميوه از بين ميرود و اگر تازه( برش زدن ميوه و گرفتن آب آن بلافاصله قبل از مصرف) استفاده شود، مطمئنا خواص بيشتري خواهد داشت.