دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

روی تان کم نشود تا موی تان کم نشود !

حتما تجربه کرده یا دیده اید افرادی را که با کمی بد غذایی یا گرفتن رژیم های غیر اصولی لاغری به سرعت دچار ریزش مو شده و راهی مطب متخصصان پوست می شوند.از آنجایی که رسیدن مواد مغذی مختلف از جمله آهن، روی ،بیوتین،پروتئین و ... از جمله ضرورت های داشتن موی سالم است و هر نوع کمبودی زمینه ریزش آنها را در دراز مدت همراه دارد.

روی و آهن


آهن و روی از جمله مواد معدنی ای هستند که کمبودشان زمینه بروز ریزش مو را فراهم میکند.در بسیاری از موارد در کم خونی ناشی از فقر آهن افراد در پی خشکی موها،دچار ریزش مو میشوند.به همین دلیل مصرف مرتب منابع غذایی این 2 ماده معدنی که گوشت قرمز انتخاب اول برای دریافت هر دوی آنهاست(حداقل 2 بار در هفته) توصیه میشود،اما به غیر از گوشت قرمز شما میتوانید با خوردن جگر، تخم مرغ،عدس،آهن و با خوردن انواع گوشت پرندگان(بخصوص سینه مرغ) ،شیر،و پنیر کم چذب نیز روی کافی دریافت کنید.


پروتئین


پروتئین از جمله درشت مغذی هایی است که در ساختمان مو شرکت می کند و در صورت دریافت ناکافی اش زمینه بروز ریزش مو فراهم می شود.به طور کلی ،در رژیم هایی که مواد غذایی پرپروتئین کمتر وجود دارند،نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها از علائم کمبود محسوب میشود.از این رو ،دریافت حداقل 45 گرم پروتئین برای بزرگسالان از منابع غذایی مانند انواع گوشت،تخم مرغ،لبنیات،حبوبات(بخصوص لوبیا و نخود) و مغزهای خام میتواند تامین کننده مقدار قابل ملاحظه ای از این ماده مغذی باشد.


ویتامین D


از آنجا که این ویتامین در رشد مو تاثیر گذار است، دریافت روزانه اش برای پیشگیری از بروز ریزش مو توصیه می شود. البته منابع غذایی آن کم وبهترین منبع آن نورآفتاب است بطری که توصیه می شود افراد به مدت 10دقیقه بازوها،دست ها،پاهاو ساق


هایشان را 2تا 3 بار در هفته در معرض نور محسوس آفتاب قرار دهند،اما مواد غذایی غنی شده با این ویتامین مانند شیر و آبمیوه و حتی زرده تخم مرغ هم تا حدودی می توانند تامین کننده ویتامین D مورد نیاز بدن باشند.


امگا 3


این اسید چرب ضروری که بیشتر در دانه های روغنی و ماهی هایی مانند سالمون و سادرین یافت میشود به حفظ رطوبت موها کمک و از خشک شدن و ریزش آنها جلوگیری می کند. بنابراین توصیه میشود حداقل 2بار در هفته این ماهی را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.البته بهتر است با فر پخته و با روغن زیتون مزه دار شوند.


بیوتین


بیوتین از جمله ویتامین های گروه Bاست که به مقدار فراوانی در زرده تخم مرغ یافت میشود.این ویتامین محلول در آب برای رشد موها ضروری است.توصیه میشود منابع غذایی آن مانند جگر،قارچ،بادام زمینی،شیر در برنامه غذایی افرادی که در معرض کمبود این ماده مغذی هستند،گنجانده شود.