شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵

غذا هایی که بعد از ورزش نباید مصرف کرد

غذا هایی که بعد از ورزش نباید مصرف کرد

. اگر برای چربی سوزی و بهبود عملکرد جدی هستید باید وعده غذایی بعد از ورزش خود را جدی بگیرید.

در حالی که شما سخت تمرین کرده اید و کالری زیادی سوزانده اید ، انتخاب غذای نامناسب برای بازیابی ( ریکاوری ) می تواند منجر به از بین رفتن تما تلاش های شما در طول تمرین گردد. اگر برای چربی سوزی و بهبود عملکرد جدی هستید باید وعده غذایی بعد از ورزش خود را جدی بگیرید. افراد زیادی برای خاموش کردن سیگنال های گرسنگی بعد از ورزش دست به انتخاب غذاهایی می زنند که باعث از بین رفتن تمام زحماتشان و عدم بازیابی مناسب بدن می شود. لذا پس از مدتی از ادامه ورزش سرخورده شده و از آن دست می کشند. دریافت سریع کالری و مواد مغذی بعد از ورزش بسیار مهم است ، اما مهم تر آن است که دریافت کالری از مواد غذایی ناسالم را محدود کنید.

غذا های فست فودی به علت حجم بالای چربی ای که دارند منجر به آهسته شدن فرایند هضم در معده می شوند لذا مواد مغذی به ماهیچه ها برای برای بازیابی دیر تر می رسد ، همچنین این غذا ها به علت حجم بالای کالری شان باعث از بین رفتن میزان کالری سوزانده شده در طول ورزش می شود. همچنین باید این نکته را متذکر شد از لحاظ نوع چربی (چربی خوب یا بد ) تفاوتی برای وعده پس از ورزش وجود ندارد. لذا بهتر است که چربی در طول روز آن هم از نوع خوب آن مصرف شود.

بزرگترین هدف شما بعد از ورزش باید تأمین انرژی و مواد مغذی لازم برای جلسه بعدی تمرینتان باشد . مصرف غذاهای کم کربوهیدرات مانند سالاد یا سبزیجات خام باعث می شود که مقدار کربوهیدرات مناسب برای ذخیره سازی مجدد گلیکوژن در ماهیچه ها تأمین نشود. اما باید این نکته را متذکر شد که سبزیجات شاید کالری و کربوهیدرات خیلی کمی داشته باشند اما در عوض حاوی مقادیر زیادی ریز مغذی ها ( ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها ) و فیبر هستند. لذا توصیه می شود سبزیجات به همراه غذاهای غنی از کربوهیدرات مصرف شود. غذاهای غنی از کربوهیدرات با کیفیت بالا شامل نان سبوس دار ، بلغور جو دو سر ، سیب زمینی شیرین ، برنج قهوه ای و میوه ها هستند .
ترجمه و تدوین سعید یوسفی / متخصص تغذیه / هیات پزشکی ورزشی یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.