سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

معاینه قبل از رقابت ورزشی

توصیه

دکتر رمضان حیدریان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان به معاینات ورزشکاران قبل از رقابت ورزشی تاکید کرد.

دو روش معاینه قبل از مسابقه یکی معاینه فرد به فرد و دیگری به شیوه دسته جمعی وجود دارد.

در معاینه فرد به فرد ورزشکار توسط پزشک به صورت بالقوه مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت نیاز به پیگیری، توسط همان پزشک ویزیت می شود.

اگر پزشک معاینه کننده به نیازهای اختصاصی ورزش و ورزشکار آشنا باشد می تواند مشکلات را بطور واضح مشخص کرده و مراقبت بیمار را به عهده بگیرد.

در معاینه دسته جمعی می توان از کادر پزشکی متخصص در یک رشته ورزشی خاص، پرستاران، کارشناسان تغذیه، فیزیولوژیست های ورزشی ... استفاده نمایند، دومعاینه همزمان کارایی را میسر و سریعتر می سازد.

در معاینه پیش از رقابت به غیر از شرح حال بیمار و بررسی وضعیت سلامت عمومی باید به تناسب بدنی، آمادگی، ارزیابی انعطاف پذیریی ورزشکار توجه کرد.

در بررسی شرح حال باید از سابقه بیماری و بستری و جراحیهای انجام شده و در صورت خوردن دارو نوع دارو ها و حساسیت ها اطلاع پیدا کرد.

در معاینه فیزیکی : بررسی آناتومی بیمار، استقامت قلبی عروقی و ریوی باید به معاینه عملکرد عضلانی اسکلتی و مفاصل هم پرداخت. محدودیت دامنه حرکتی در مفاصل، سفتی عضلات و کمبود قدرت عضله باعث مشکلاتی برای ورزشکار خواهند شد.

ارزیابی پیش از شرکت در رقابت نه تنها عوامل خطر ساز ایجاد آسیبب ورزشی را مشخص می سازد، بلکه می تواند مداخلات درمانی را که در پیشگیری یا کاهش وقوع آسیب ورزشی نقش دارند، معلوم نماید.

دکتر حیدریان تاکید کرد:حداقل یک ماه قبل از شروع مسابقه باید معاینات انجام بگیرد، تا فرصت کافی  برای درمان، آموزش یا سنجش مجدد را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.