چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵

گفتگوی تفصیلی آوای قومس با رمضان حیدریان؛

بیمه ورزشی، هزینه نیست

مصاحبه روزنامه

دکتر رمضان حیدریان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان در گفت و گو با روزنامه آوای قومس فعالیت های این هیات را تشریح کرد.

به گزارش دفتر سمنان پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، بخش های از گفت وگوی دکتر حیدریان به این شرح است:

  • جایگاه هیات پزشکی ورزشی استان درکشور چگونه است؟

فدراسیون پزشکی ورزشی با تقسیم بندی استا ن هابر اساس جمعیت، سه گروه بیش از یک میلیون، بیش از ۶۰۰ هزار و کمتر از ۶۰۰ هزار نفر را تشکیل داده است که با توجه  به جمعیت استان، ما در گروه سوم قرار گرفتیم و در طول سا لهای اخیر همواره جایگاه نخست را در این گروه از آن خود کرد ه ایم.

  • در سال ۹۶ در استان سمنان چند نفرورزشکار بیمه شده داشتیم؟

هر بیمه ورزشی به منزله یک ورزشکار سازمان یافته شده است و ما در سال ۹۶ بیش از ۳۷ هزار بیمه ورزشی در ۴۶ رشته داشتیم. از این تعداد ورزشکاربیش از ۲۳ هزار نفر آقا و ۱۴ هزار نفر خانم هستند.

  • مهمترین فعالیت شما در هیات پزشکی ورزشی چیست؟

تنها وظیفه  اصلی هیات پزشکی ورزشی، صدور کارت بیمه ورزشی برای ورزشکاران است. سپس خدمات این هیات بعداز صدور این کارت برای ورزشکاران آغاز می شود که مهمترین آن حفظ سلامت آ نهاست. حضورنماینده هیات در تمامی مسابقاتِ برگزار شده در استان الزامی است تا در صورت بروز حادثه به سرعت وارد عمل شوند. انجام این اقدامات اولیه باعث می شود تا از بروز صدمات و عوارض بیشتر پیشگیری شود. مرحله دوم، پیگیری درمان ورزشکاران تا بهبودی کامل است. شعار ما این است که باید بعد از آسیب دیدگی ورزشکار را هرچه سریعتر به میادین ورزشی برگردانیم.

  • هیات پزشکی ورزشی تا چه سقفی به هزینه های درمان ورزشکاران کمک می کند؟

در ۴ سال اخیر بدون افزایش تعرفه، مبلغ حق عضویت ورزشکاران برای یک سال، پانزده هزارتومان بوده است و با توجه به این مبلغ، خدمات بسیاری مناسبی را به ورزشکاران ارائه می دهیم.سقف پرداختی هیات به ورزشکاران در صورت آسیب دیدگی شش میلیون و پانصد هزار تومان است و اگر حادثه های منجر به فوت ورزشکار شود، ماغرامت ۱۲ میلیونی را به خانواده ورزشکار پرداخت می کنیم.

  •  کارت بیمه ورزشی فقط برای یک رشته صادر می شود؟

نکته قابل توجه این است که با وجود اینکه بر روی کارت، یک رشته ورزشی درج شده است؛ اما این کارت برای تمامی رشته های ورزشی و در کل کشوراعتبار دارد.

  •   در گذشته مدت اعتبار کار ت های بیمه ورزشی تا پایان همان سال بود. آیا این نقص اصلاح شده است؟

از سال ۹۵ تصمیم بر این شد تا کار ت های بیمه ورزشی از تاریخ صدور به مدت ۳۶۵ روز اعتبارداشته باشد. در گذشته اگر ورزشکاری مثلا در آبا ن ماه اقدام به گرفتن کارت بیمه  می کرد اعتبارکارتش تا پایان همان سال بود که این نقص با مصوبه فدراسیون برطرف شد وتوانستیم رضایت ورزشکاران را جلب کنیم.

  • هیات پزشکی ورزشی در حوزه آموزش چگونه وارد شده است؟

با توجه به اینکه موضوع مهم آموزش یکی از بزر گترین خواسته ها  و دغدغه  اصلی فدراسیون پزشکی ورزشی است، متاسفانه در شهرهای کوچک هنوزجایگاه اصلی خود را پیدانکرده است. اعتقاد من بر این است که هر چه ما بتوانیم بار علمی ورزشکاران خود را بیشتر کنیم، رسیدن آ نها به نقطه موفقیت شان را نزدیک ترکرد ه ایم. ما در سال گذشته کارگا ه های آموزشی بسیاری را برگزار کردیم؛ اما آ نطور که بایدو شاید، مورد استقبال ورزشکاران قرار نگرفت که این موضوع یکی از گلایه های من است. پروسه نیازسنجی، هماهنگی با اساتید و برگزاری این کارگا هها بسیار 

زما نبر و طولانی است، اما هنگام برگزاری متاسفانه مورد اقبال قرار نمی گیرد. بااین وجود عزم ما بر برگزاری هر چه بیشترِ این کلاسهاست و از همین رسانه نیز اعلام میکنم هر هیات ورزشی در استان، نیاز به هر نوع کلاس آموزشی داشته باشد، هیات پزشکی ورزشی آمادگی برگزاری آن را دارد.

  •   با توجه به اینکه در استان سمنان ورزشکاران خوبی از اتباع مشغول فعالیت هستند، آیا هیات پزشکی به آ نها نیز خدمات ارائه می دهد؟

بر اساس قوانین فدراسیون در صورتی بیمه ورزشی به اتباع تعلق می گیرد  که کارت اقامت آنها حداقل تا شش ماه اعتبار داشته باشد.

  • روند پیشرفت هیات پزشکی ورزشی اززمان تصدی این سمت توسط خودتان را چطورارزیابی می کنید؟

از سال ۸۹ و در زمانی که مسئولیت هیات را عهد ه دارشدم، ما در ساختمان مسکونیِ استیجاری استقرار داشتیم. بعد از مدتی مهمان خانه شطرنج شدیم و اکنون با پیگیر ی هایی که صورت گرفت، ساختمانی با ۴ واحد بزرگ را خریداری کردیم تاهم به جهت فضای آموزشی و هم دفتری اوضاع مناسبی را داشته باشیم.

از طرفی تمامی هیا ت های شهرستانی، مجهز به سیستم نر م ا فزاری و سخت  افزاری آنلاین شد ه اند و نظم خوبی رادر مجموعه استان حاکم کردیم.

در حوزه آموزش نیز اقدامات بسیار خوبی را به انجام رساندیم.به جهت آماری نیز بیشترین تعداد ورزشکاران استان را درسال گذشته به ثبت رساندیم.

موضوع مهم دیگر آغاز ارتباط ما با مراکز علمی است که این همکاری در آینده نزدیک، اتفاقات خوبی را برای ورزشکاران رقم خواهد زد.

  •  از مهمترین برنامه های آینده هیات چیست؟

ما در آذرماه یک دوره تئوری و عملی ماساژ ورزشی بسیار معتبر در سمنان برگزار خواهیم کرد و کسی که مجوز این دوره آموزشی را از فدراسیون پزشکی دریافت کند می تواند با همین گواهینامه، اقدام به ایجاد مرکز ماساژ ورزشی کند.

  • سخن پایانی

نکته ای که لازم می دانم در پایان عنوان کنم این است که بیمه ورزشی هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری مطمئن و کم هزینه است

ودر آخر برای تمامی ورزشکاران  و خانواد ه های آ نها آرزوی موفقیت دارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.