شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

خستگی روحی و جسمی و عوامل ایجاد کننده

دوره روانشناسی ورزشی

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: خستگی روحی یعنی درگیری کامل فکری وذهنی روی موضوعاتی درزمان طولانی ونتیجه ای معکوس گرفتن

به گزارش دفتر استان سمنان پایگاه خبری و تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، مهدیه بصیری اشاره کرد: خستگی  جسمی را باچندساعت خوابیدن می شود درمان کرد، ولی خستگی روحی باچندین ساعت خوابیدن هم درمان نخواهد شد.

با توجه به تحقیقات انجام شده انرژی برطبق فعالیتهای روزانه، ماهانه و حتی فصلی ما درحال افت و خیز است و این موضوع کاملا شخصی است.

 اگر شما دائما احساس خستگی می کنید و انرژی تان رو به تحلیل رفتن است، عادتها و سبک زندگی تان معمولی شده است.

مسئول کمیته روان شناسی استان سمنان عوامل ایجاد کننده  خستگی روحی و جسمی  را کار کردن مداوم و بدون استراحت، سطحی نفس کشیدن، نشستن در یک وضعیت به مدت طولانی، خوابیدن به صورت نامنظم  برشمرد وتاکید کرد:با توجه به اینکه خستگی روحی در بلند مدت  اثرات مخربی به دنبال خواهد داشت، ولی مواردی چون  انعطاف پذیری در مقابل شوخی و خنده، داشتن برنامه منظم خواب و بیداری، اعتقادات مذهبی، تحرک و ورزش می تواند در کاهش خستگی روحی و جسمی افراد موثر واقع گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه عموم افراد عادت به تنفس سطحی دارند و نرسیدن اکسیژن کافی باعث می گردد درعوض آن مقدار زیادی دی اکسید کربن در خون جذب گردد و این خود باعث خستگی خواهد شد، همچنین با نرسیدن اکسیژن کافی به  سلول ها و مخصوصا سلول های مغز، ضربان قلب و فشار خون بالا رفته و این عوامل به بدن فشار وارد می آورد.

مهدیه بصیری  بیان نمود: در مطالعات اخیر که بیش از ۶۰۰ بزرگسال تست شدند، محققان دریافتند که افسردگی، کینه، خشونت، و عصبانیت در زمستان بیشتر و در تابستان کمتر است. درمعرض نور آفتاب قرار گرفتن، رژیم غذایی مناسب، و ورزش، این تفاوت را به وجود می آورد. همچنین  از تاثیر نور نیز نباید غافل ماندچرا که نورآفتاب مانند تاثیر کافئین است که باعث هوشیاری می شود.

با توجه به مشغله های فکری و تمرین های سخت ورزشکاران در سطح قهرمانی و مسابقات کشوری این کمیته برنامه های منظمی را جهت این عزیزان در استان در نظر دارد که تاثیر روان شناسی ورزشی را در کاهش خستگی روحی و جسمی ورزشکاران در بر خواهد داشت.

اجرایی شدن و تداوم این برنامه ها به استقبال ورزشکاران استان و هیات های ورزشی بستگی خواهد داشت  و امید است بیشتر با این استقبال روبرو شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.