یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

اختلال در فرایند سم زدایی بدن با مصرف سیگار

سیگار

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،مصرف دخانیات و مواد مخدر و سایر موادی که در فرد ایجاد وابستگی می کند، دارای مضرات جسمی و روانی است. نیکوتین و مواد سمی موجود در سیگار، فرآیند سم‌ زدایی در بدن را مختل می ‌کند، در نتیجه سلول ‌های بدن آسیب می ‌بیند و باعث بروز بیماری ‌های مختلفی مثل سرطان، افزایش کلسترول خون، مشکلات قلبی عروقی و گردش خون، اختلالات تنفسی و افزایش خطر پوکی استخوان می ‌شود.

از دیگر مضرات مصرف سیگار، اختلال در جذب کافی ویتامین ‌ها و املاح و کمبود آنها در بدن است. آنتی اکسیدان ‌ها از بروز برخی بیماری ‌ها مثل بیماری قلبی عروقی و سکته های مغزی و سرطان های مختلف جلوگیری می ‌کند.

تشدید تصلب شرایین: مصرف دخانیات سبب آسیب به پوشش جداره عروق از جمله عروق خونرسان به قلب، مغز و سایر اعضای بدن می شود. جداره آسیب دیده سرخرگ ها در مقابل تشکیل پلاک آترواسکلروز (تصلب شرایین) آسیب پذیرتر هستند. مصرف روزانه حتی یک تا سه نخ سیگار هم سبب تشدید اترواسکلروز عروقی می شود.

افزایش احتمال لخته شدن خون: مصرف سیگار با افزایش چسبندگی پلاکت ها به یکدیگر موجب آسان تر شدن تشکیل لخته و افزایش احتمال انسداد شریان ها می شود. لخته خون در صورت انسداد سرخرگ ها می تواند منجر به بروز سکته قلبی، سکته مغزی و بیماری سرخرگ های محیطی شود. شاید اثر لخته کننده سیگار حتی مهمتر از نقش آن در ایجاد تصلب شرایین بوده و می تواند موجب سکته قلبی و مغزی حتی در افراد سالم بدون تصلب شریانی شود.

اختلالات کلسترول خون: مصرف دخانیات سبب کاهش کلسترول HDL یا «کلسترول خوب» می شود.

افزایش فشارخون: گرچه حتی یک نخ سیگار سیگار به طور مستقیم با تنگ کردن عروق سبب افزایش موقتی فشارخون می شود، اما مصرف مداوم سیگار سبب پرفشاری مزمن خون خواهد شد.

انقباض سرخرگ ها (کاهش خونرسانی): به جز انسداد ناشی از تصلب شرایین در سرخرگ ها به علت تشدید اترواسکلروز، سیگار سبب تنگ شدن سرخرگ ها نیز می شود که خود سبب کاهش بیشتر جریان خون می شود.

کاهش محتوای اکسیژن خون (خونرسانی ناموثر): مونوکسیدکربن موجود در دود سیگار با کاهش مقدار اکسیژن قابل حمل توسط خون، سبب می شود که قلب برای اکسیژن رسانی در حد لازم ضربان بیشتری داشته باشد.

به خطر انداختن سلامت خانواده: مصرف سیگار در محیط بسته، سلامت سایر افراد غیرسیگاری حاضر در آن محیط را به خطر می اندازد. مصرف غیرفعال سیگار به صورت تنفس دود سیگار دیگران، می تواند سبب بروز بیماری های قلبی عروقی، مشکلات تنفسی و سرطان شود. برای حفظ و بهبود سلامت فرزندان، همسر و سایر افرادی که با شما زندگی می کنند، سیگار را ترک کنید.

مشکلات باردارشدن، مشکلات در حین بارداری و داشتن بچه هایی ناسالم و با وزن کم هنگام تولد

مشکلات سلامت روان: مواد محرک و آمفتامین ها بیش از مواد دخانی به سلامت روان فرد آسیب می زنند، موادی مانند حشیش، شیشه، گل، هرویین و قرص های نشاط آور که جزو مواد مخدر محرک محسوب می شوند، بر خلاف این باور غلط که در ابتدا اعتیادآور نیست، به شدت بر ایجاد وابستگی رفتاری فرد تاثیرگذار است و باعث ایجاد بیماری های اعصاب و روان می شود.

مشکلات روانی موجب می شود احتمال گرایش به سیگار افزایش یابد. هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، احتمال بیشتری دارد که مشکل روانی او به یک بیماری روانی تبدیل شود، دچار اضطراب و افسردگی شود، داروهای روانگردان و یا الکل بیشتری مصرف کند که می تواند باعث مشکلات روانی حادتر شود.

دکتر «آزیتا جابری»، عضو هیات علمی دانشگاه 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.