سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

یافته های نوین پزشکی ورزشی

بازگشت به ورزش پس از ضربه مغزی

image-20240206083836-1.jpeg

بیومتریک مغزی جدید به ما اطلاع می دهد که آیا پس از ضربه مغزی (Concussion) ورزشکار آمادگی بازگشت به ورزش را دارد؟

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی مازندران ، محققان با همکاری دانشگاه کالیفرنیا- سان فرانسیسکو (UCSF) یافتند که تغییرات حرکتی بسیار کوچک در مغز (هدپالس) می توانند اثرات ماندگار ضربه مغزی را شناسایی کنند.

با استفاده از هدست UCSF که تاییدیه کمپانی MindRhythm. را گرفته است، ۱۰۱  بازیکن فوتبال استرالیا مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند که در ۸۱ درصد بازیکنان، پس از ضربه مغزی، سیگنال ها نشان دهنده تداوم آسیب حتی پس از زمان پیش بینی شده قبلی بودند. و در تقریبا همه بازیکنان عدم تقارنی بین علائم و هدپالس دیده شد به گونه ای که حتی وقتی ورزشکار احساس بهبود کامل می کرد، هدپالس نشان دهنده آسیب مغزی بود.

تغییرات هدپالس تا ۱۴ روز پس از برطرف شدن علائم ضربه سر باقی ماند و با بازگشت به ورزش و فعالیت فیزیکی بدون نظارت تشدید می شد. اغلب ورزشکاران بین ۱۰ تا ۱۴ روز احساس بهبودی کامل داشتند اما برخی ورزشکاران نیاز به ۴ هفته داشتند تا هدپالس به شرایط عادی برگردد.

آسیب تروماتیک مغزی TBI هرساله در بیش از ۶۰ میلیون نفر اتفاق می افتد. ثلث این موارد، در ورزش (بیشتر در مردان) رخ می دهد.

پروتکل های بازگشت به ورزش فوتبال استرالیا، ۲۴ تا ۴۸ ساعت استراحت کامل فیزیکی و شناختی و بدنبال آن به تدریج تمرین انفرادی و سپس تمرین تیمی است (به شرطی که علائم تشدید نشود). زودترین زمان اجازه بازی، ۱۲ روز بعد از ضربه مغزی و درصورت طی پروتکل بازگشت و اجازه پزشک خواهد بود.

کمیته سلامت استرالیا اعلام کرده است که قوانین بازگشت به بازی باید بازنگری شود تا از ورزشکاران در مقابل ضربات مکرر مغزی و عوارض آن مراقبت گردد.

پیشنهاد می شود که از هدپالس به عنوان یک ارزیابی قابل اندازه گیری برای راهنمایی در کنار قوانین قبلی بازگشت به ورزش استفاده شود.   

University of South Australia. "Brain biometrics help identify sports concussions." ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/۲۰۲۳/۱۰/۲۳۱۰۰۲۲۱۱۳۴۱.htm (accessed January ۱, ۲۰۲۴).

دکتر لاله حاکمی/متخصص داخلی-نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.