پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

ورزش در بیماران مبتلا به مولتی پل اسکروز(MS )

ورزش در بیماران مبتلا به مولتی پل اسکروز(MS )

MS یک بیماری شایع عصبی است ، که شیوع آن در سنین 40-20 سالگی می باشد . کشور ما ایران و شهرهایی مثل اصفهان از شیوع بالاتری از بیماری MS به نسبت متوسط جهان برخوردارند . بروز بیشتر این بیماری در سنین فعال جوانی وشیوع بالای آن در کشور ما و نقش مثبت ورزش بر آن ،ضرورت نگرش پزشکی ورزشی به این بیماری را می افزاید .

دكتر پويا دانشور

مقدمه:
MS یک بیماری  شایع عصبی است ، که شیوع آن در سنین 40-20 سالگی می باشد . کشور ما ایران و شهرهایی مثل اصفهان از شیوع بالاتری از بیماری MS به نسبت متوسط جهان برخوردارند . بروز بیشتر این بیماری در سنین فعال جوانی وشیوع بالای آن در کشور ما و نقش مثبت ورزش بر آن ،ضرورت نگرش پزشکی ورزشی به این بیماری را می افزاید .


علل، علائم و تشخیص


بیماری MS یک بیماری مزمن خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی خود بدن غلاف میلین محافظت کننده از فیبرهای عصبی را بعضی مناطق از بین برده و موجب بروز علائمی بشرح زیر میشود :


بی حسی ،تاری دید و دیگرعلائم بینایی ، عدم تعادل ، هماهنگی ضعیف عضلات ، لکنت زبان ،خستگی بیش از حد ، فلج و...


عوامل تشدید کننده بیماری شامل: خستگی شدید، استرس، سیگار ،تب ، حمام گرفتن با آب گرم یا مکانهای خیلی گرم مثل سونا ،مصرف الکل و...


نقش ورزش و علایت فیزیکی در بیماری MS :


مطالعات علمی زیادی به نقش ورزش بر بیماری MS  پرداخته اند . از سویی ورزشهای هوازی منظم با شدت متوسط (و نه شدید) بر سلامت عمومی بیماران ، بهبود فعالیت حرکتی و ظرفیت قلبی عروقی موثرند . بعلاوه وزشهای قدرتی با شدت کم ، ورزشهای مرکزی یاCORE بر افزایش توان حرکتی و بهبود تعادل موثرند و بالاخره نقش ورزشهای خاص مثل یوگا ، ورزش درآب و البته ماساژ ورزشی نیز بر بهبود MS ، وضع علائم روحی و بهبود تعادل اثبات شده است.


از دیگر سوی ورزشهای شدید و بالارفتن زیاد دمای بدن می تواند اثرات مثفی بر بیماری MS داشته و علائمی چون خستگی را در آنها افزایش داده یا حتی موجب تشدید بیماری شود.


10 توصیه برای ورزشکاران با بیماری MS :



  1. اگر تازه می خواهید ورزش را شروع کنیدبا پزشک خود یا پزشکان ورزشی مشورت کنید .

  2. گرم کردن ،سرد کردن و حرکات کشششی ملایم را فراموش نکنید .

  3. ورزش را آرام آرام شروع و افزایش دهید . مثلا اگر 30 دقیقه ورزش ، سه بار در هفته برای شما تجویز شده ، آنرا با 10دقیقه درروز شروع کنیدو در نوبتهای مختلف 10 دقیقه ای تقسیم کنید تا به 30دقیقه در روز برسید.

  4. با توجه به مشخصه عدم تعادل در بیماران MS از ورزش در سطوح ناهموار و لغزنده پرهیز کنید و ورزشهایی که نیاز بیشتر به تعادل دارد مثل دوچرخه سواری یا اسکیت کمتر انجام دهید.

  5. اگر مشکل تعلدل دارید ، هنگام ورزش هرجا لازم است به تکیه گاهی تکیه کنید.

  6. اگر احساس خستگی زیاد یا تشدید علائم داشتید ورزش را متوقف و در صورت تکرار با پزشکتان مشورت کنید .

  7. ورزشی را انتخاب کیند که از آن لذت می برید.

  8. نقش موثر ورزشهای آبی (ورزش در آب) ، یوگا و تای چی در بهبود علائم MS ثابت شد . توجه کنید که دمای آب یا محیط بالا نباشد.

  9. در ساعات گرم روز و زیر تابش مستقیم آفتاب مثلا از ساعت 15-10 تابستان ورزش نکنید.

  10. مقدار کافی مایعات بخصوص آب بنوشید.