شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳

ارتقای بهداشت روان 3

حمایت اجتماعی

یکی از عوامل مهم و موثر در بهداشت روان حمایت اجتماعی است.

 


 


حمایت اجتماعی عبارت است از میزان احترام،اهمیت،توجه و مراقبتی که از دیگران دریافت میکنیم.افرادی که حمایت اجتماعی بیشتری دارند از سلامت بیشتر روان و جسم برخوردار هستند .مسلما افراد نباید در انزوا باشند و باید با دیگران ارتباط برقرار کنند.


رهنمودهای ارتباطات اجتماعی


1-در فعالیتهای مختلف اجتماعی مانند مراسم مذهبی و غیرمذهبی –فعالیتهای فوق برنامه –میهمانی های فامیلی-اعیاد و جشنها شرکت کنید.


2-باافراد مختلف ارتباط برقرار کنید.


3-سعی کنید دوستان زیادی داشته باشید.


4-بدانید که برای ایجاد دوستی ها باید پیش قدم شوید.(به آنها نگاه کنید –لبخند بزنید و باب آشنایی را بازکنید)


5-بدانید که انسانهای دیگر نیزمانند شما کامل نیستند بنابراین طبیعی است که در بعضی موارد با انسانهای دیگر مشکل پیدا کنید.


6-هنگامی که با دیگران مشکل پیدا کردید با زبان ساده و بدون طعنه و کنایه و با لحن آرام با آنها صحبت کنید و مشکل را درمیان بگذارید .اگر درباره آن مشکل صحبت نکنید دیگران متوجه ناراحتی شما نمیشوند.


7-ممکن است در ارتباطات اجتماعی پیشنهاد ناسالمی هم به شما بشود .بنابراین هر مطلبی یا پیشنهادی را بسنجید ،ارزیابی و مطالعه کنید و سپس درباره آن اقدام کنید .گاهی حتی افراد سالم هم ممکن است به اشتباه پیشنهادناسالمی بدهند.


8-در مقابل پیشنهادی ناسالم یا آنچه که مایل نیستید انجام بدهید به سادگی بگوئید (نه)!این حق شما و هرکسی است که گاهی اوقات مخالفت کند. بعدازمدتی برای دیگران جا می افتد که شما انسان قاطع و عاقلی هستید اگر دائما به هر پیشنهادی بله بگوئید و موافقت کنید دیگران یاد میگیرند که شما از خود چیزی ندارید و دیگران برای شما برنامه ریزی می کنند.


9-سعی کنید دوستان مختلف و متعدد (البته سالم)داشته باشید یعنی خوشه های ارتباطی زیادی داشته باشید مثلاخوشه افراد فامیل –خوشه دوستان قدیمی-خوشه همکاران-خوشه همسایگان-خوشه دوستان ورزشکار و ... چرا؟ چون اگر با یکی از این خوشه ها مشکل پیدا کردید دوستان دیگری داشته باشید که با آنها ارتباط برقرار کنید و تنها نباشید.


مریم خائف-مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان