دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

روانشناسی ورزش برای شناگران (بخش دوم)

شکستن موانع ذهنی برای شناگران ایان تورپ پس از 3 رکورد جهانی متوالی، چند بینش ظریف اما ارزشمند در رابطه با کنترل ذهن شناگران ارائه داده است. قبل از ارائه این نکات (4 مرحله)، لازم است در مورد شکستن موانع ذهنی، توضیحاتی داده شود.

پیتر وان دن هوخنباند، شناگر مشهور، بزرگ پس از پیروزی 200 متر  آزاد در یک رقابت سخت، توضیح داد که بعد از بازی های المپیک تمرکز اصلیش این مسابقه بوده است و او واقعا اعتقادد داشته که همیشه آماده و کامل بوده و همواره سخت رقابت می کند:


" به محض این که پس از بازی های المپیک ( 10 ماه قبل) به آب برگشتم، برای این  مسابقه آماده شدم و روی تمام شناهای انفرادی خود تمرکز کردم. من معمولا برای دیگر شناگران، حریف سختی محسوب می شوم. من بدون توجه به این که در چه سطحی هستم همیشه سعی می کنم بهترین کاری که می توانم را انجام دهم . " او گفت: "من اهمیتی نمی دهم  که دیگران مشغول چه کاری هستند، من فقط حواسم به خودم هست و  خودم را برای مسابقه آماده می کنم.


"خیلی خوب بود اگر همیشه  چیزی را که  می خواستید را می توانستید بدست آورید. ایان تورپ ، اینگه ده برویجن، آنتونی اروین، پتریا توماس، مت ویلش، ناتالی کولین، جیان رونی، ماسیمیلیانو روسولینو، جف هیوگیل .... هیچ کدام از آنها نمی توانند چیزی را بدون فهم واقعی و باور عمیق آن بدست آورند. درست است، آنها قبل از شروع مسابقه، می دانستند که می توانند پیروز شود...


این گام اول است - شما باید آنچه که می خواهید را  بشناسید ، و باور داشته باشید که  واقعا" ممکن است " . آیا به نظر شما واقعا ممکن هست؟ و اگر نه ، چه چیزی شما را متوقف می کند؟ این اطلاعاتی است که قبل از تمرین و هر گونه پیشرفتی به آن نیاز دارید.


در مرحله دوم ، شما باید یک لیست، راجع به این هدف تعیین کنید و اولین احساساتی که با تصور پیروزی و رسیدن به هدفتان به ذهنتان میرسد را در یک لیست فهرست کنید. به هر یک از ترسهایی که به ذهنتان میرسد، توجه ویژه ای اختصاص دهید. این ترس ها "موانع ذهنی " هستند که باید برای رسیدن به اهدافتان به آنها غلبه کنید. یک گوشه بنشینید و روی تکه ای کاغذ ترسهایی که باید بر آنها غلبه کنید را بیابید و بنویسید.


در  مرحله بعد، شما بایستی  هر روز، تا قبل از فرا رسیدن مسابقات این لیست (ترسهایتان) را بصورت معکوس و مثبت انجام دهید. به طور مداوم و با اعتماد به نفس به تصویرسازی، خودگفتاری و افکار روزانه  بپردازید - به طور پیوسته قدرت اعتماد به نفس و باور خود را افزایش و ترس های خود را کاهش دهید.


در این مرحله، برخی از حرکات نمادین نیز می تواند برای دستیابی به این گام به شما کمک کند؛ مثلا،  هر ترس را بر روی یک قطعه  کاغذ جداگانه یادداشت کنید. هر یک از تکه های کاغذ را  در آتش بیاندازید و نابودی آنرا مشاهده کنید. آنها برای همیشه از بین میروند و دیگران آنها را نمی ببینید. اعمال نمادین، برای تثبیت در ذهن، قدرت بسیار زیادی دارند.  اعمال نمادین، به عنوان یک زبان طبیعی برای ناخودآگاه شما عمل می کند.


در مرحله چهارم، هر نقطه از باورهای مثبت خود راکه اعتقاد دارید شما را به هدفتان می رساند را روی کاغذ لیست کنید؛ مثلا،  هر دلیل مجزایی که شما را به هدفتان میرساند. سپس به خودتان قول دهید که  هر روز، قبل از هر جلسه تمرین،  این لیست را بخوانید. بهتر اینست که حتی بعد از بیدار شدن و درست قبل از خوابیدن، از روی این لیست بخوانید.


شک، تردید و ترس فقط افکار درون ذهن  شما هستند  و می توان به آنها غلبه کرد؛  شما باید روی آنها کار کنید، در غیر اینصورت آنها می توانند به شما غالب شوند. باورها، اعتماد به نفس و قدرت شخصی خود را افزایش دهید، سپس می بینید که این ترس تبخیر خواهد شد.


حالا موقع آنست که پیشرفت کنید و پیروز شوید ! 


 


منبع: http://swimming.about.com/od/swimmingmindtrainingtips/qt/believeinyourse.htm


تهیه و تنظیم :مریم افشاری


زیر نظر: دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز