چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷

عدم حضور کادر پزشکی

مرگ تلخ يك ورزشكار اصفهانی را رقم زد

در حالیکه مسابقات فوتسال تامین اجتماعی در سالن امام علی اصفهان در حال برگزاری بود و این مسابقات بدون هماهنگی با هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان و عدم درخواست کادر پزشکی جهت پوشش پزشکی مسابقات پیگیری می شد، متاسفانه یکی از کارکنان تامین اجتماعی حاضر در مسابقات دچار تنگی نفس و احتمالا سکته قلبی شده و بدلیل نبود پزشک متاسفانه جان خود را از دست داد.

در حالیکه مسابقات فوتسال تامین اجتماعی در سالن امام علی اصفهان در حال برگزاری بود و این مسابقات بدون هماهنگی با هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان و عدم درخواست کادر پزشکی جهت پوشش پزشکی مسابقات پیگیری می شد، متاسفانه یکی از کارکنان تامین اجتماعی حاضر در مسابقات دچار تنگی نفس و احتمالا سکته قلبی شده و بدلیل نبود پزشک متاسفانه جان خود را از دست داد. دکتر پویا دانشور دبیر هیأت پزشکی- ورزشی استان اصفهان با تأیید این حادثه تلخ به ایمنا گفت: متأسفانه مسئولان برگزاری این مسابقات هیچ‌گونه درخواستی برای اعزام تیم پزشکی به محل برگزاری رقابت‌ها از هیأت پزشکی- ورزشی استان نداشته‌اند و طبق اطلاعاتی که من به دست آوردم، اگر هم کادر پزشکی در سالن حضور داشته است، متأسفانه این فرد واجد صلاحیت نبوده و تجهیزات لازم را در اختیار نداشته است.
وی افزود: متأسفم که بگویم این دست اتفاقات به صورت روزانه در شهر درحال رخ دادن است و با کمال تأسف، این بار قرعه به نام این فرد 40 و چند ساله که کارمند شعبه 6 اداره‌کل تأمین اجتماعی اصفهان بوده است، افتاده و شاید همین الان، امروز و یا فردا این حادثه برای هر شخص دیگری به وقوع بپیوندد.
دکتر دانشور ادامه داد: این مسابقات به مناسبت روز تأمین اجتماعی و در بین کارمندان این نهاد در سالن امام علی(ع) اصفهان در جریان بوده است. این فرد پس از وقوع حمله قلبی تا مدتی هم در قید حیات بوده است که متأسفانه به دلیل نبود تجهیزات پزشکی، در سالن مسابقه فوت می‌کند.
وی گفت: هر نهادی که بخواهد مسابقات ورزشی برگزار کند و به خصوص هیأت‌های ورزشی که متولی اصلی ورزش استان هستند، فقط باید یک درخواست به هیأت پزشکی- ورزشی بفرستند تا ما کادر پزشکی دوره‌دیده و با تجهیزات کامل را به محل مسابقات اعزام کنیم و این پزشکان برای هر اتفاقی از یک زخم ساده گرفته تا ناراحتی قلبی، آمادگی، دانش و ابزار لازم را دارند.
دبیر هیات پزشکی ورزشی اصفهان تصریح کرد: قانون می‌گوید در هر رویداد ورزشی باید پوشش پزشکی لازم برای آسیب‌ها و اتفاقات احتمالی در محل مسابقه وجود داشته باشد. این وظیفه بر عهده فدراسیون و هیأت‌های پزشکی- ورزشی استان‌ها است اما در آیین‌نامه مسابقات هم آمده است که ورزشکار باید حتماً دارای بیمه ورزشی باشد و ثانیاً برگزارکننده حتماً باید مراتب حضور کادرپزشکی مجرب را در سالن فراهم کند.
وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه برگزارکنندگان بسیاری از رویدادهای ورزشی در سطح شهر به خصوص در رشته‌های فوتبال و فوتسال از کادر پزشکی موردتأیید و واجد صلاحیت استفاده نمی‌کنند که نتیجه آن این اتفاقات ناگوار و غم‌انگیز است.

با پیگیری دبیر هیأت پزشکی- ورزشی استان اصفهان از مسئول برگزاری مسابقات و كسب اطلاعات تكميلي كه از طريق وي در اختيار خبرگزاري ايمنا قرار گرفت مشخص شد، کارت بیمه ورزشی کارمند فوت شده پیش از برگزاری مسابقه رویت نشده بود. گویا کادرپزشکی هم در سالن حضور نداشته‌اند.