شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳

سخنی با مربیان(1)

توسعه مهارتهای ذهنی همزمان با توسعه مهارتهای جسمی ورزشکار

بسیارمهم است که مربی همانطور که برای توسعه مهارتهای جسمی یک ورزشکار تلاش میکند ،برای توسعه نحوه تفکر و مهارتهای ذهنی نیز به او کمک نماید.

 


 


ابتدا عوامل مهم و موثر در نحوه اجرا و همچنین نحوه کنترل آنها با استفاده از مهارتهای ذهنی اعلام و ازنظر جنبه های روانشناسی و مربیگری مورد بررسی قرار میگیرد.


1-مهارتهای ذهنی


2-شخصیت


3-انگیزه


4-تعیین هدف


5-کنترل هیجانات


 


*مهارتهای ذهنی


اگرشما نحوه توسعه و بکارگیری مهارتهای ذهنی را درک کنید ،درمی یابید که منافع اینکار تا ماورا دنیای ورزش ادامه خواهد یافت.بکارگیری مهارتهای ذهنی دارای منافع بسیار زیادی برای زندگی روزانه مربیان و ورزشکاران می باشد.


استفاده از مهارتهای ذهنی،فقط به منظور اجتناب از نابسامانی ها و یا جبران آنها نیست بلکه یادگیری آنها ،بخش مهمی از سازماندهی موثر برای تیمها را تشکیل داده ،کمک می کند تاهرچیز بدرستی در جای خود قرار گیرد.


صرفنظر از اینکه شما به این جنبه از مربیگری چه عنوانی خواهید داد به یاد داشته باشید که مهمترین بخش از مسئولیت مربی،شناخت ورزشکار تحت تعلیمش می باشد.


بدون آگاهی از نحوه تفکر ورزشکاران ،شما نمی توانید در این زمینه به آنان کمک کنید.


بسیاری از ورزشکاران و مربیان می دانند که پرداختن به مهارتهای جسمی به تنهایی نمی تواند موفقیت ورزشی آنان را تضمین کند،زیرا یک ورزشکار باید در عین حال دارای یک چهارچوب فکری صحیح باشد.آماده سازی روانی ،همانند ضرورت وجود شرایط جسمانی مناسب ،دارای اهمیت بسیاری است و ترکیب این دو با یکدیگر باعث دست یافتن به یک نتیجه عالی به جای یک نتیجه متوسط خواهد شد.


برای دستیابی به مهارتهای ذهنی لازم است از راههایی دقیقا مشابه راههای تمرین مهارتهای جسمانی استفاده کنید .همانند کسب مهارتهای جسمی ،بعضی افراد قادرند آسانتر از دیگران به مهارتهای ذهنی دست یابند .ولی هرفرد با تمرین زیادی می تواند مهارتهای ذهنی خویش را بهبود بخشد.


ادامه دارد...


مریم خائف-مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان