دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴

سخنی با مربیان (3)

درادامه بخشهای 1و2 ،اهداف ورزشکاران و نحوه دستیابی به آنها را دراین بخش بررسی می کنیم.

 


 


 


 


تعیین هدف


آگاهی درباره آنچه ورزشکار شما میخواهد بدست آورد.


شاید یکی از مهمترین مهارتهای یک مربی تعیین هدف برای ورزشکار باشد.


ورزشکاران باید اهداف مشخصی داشته باشند تابرای رسیدن به آن تلاش کنند.آنان باید دقیقا بدانند که برای رسیدن به اهداف خود،چه کاری را باید انجام دهند و نیز باید بدانند چه زمانی به آن دست خواهند یافت.تعیین این اهداف برای جلسه،هفته یا ماه آینده حتی برای سرتاسر فصل ،ضرورت دارد.


اهداف باید با توجه به رشته های تخصصی ورزشکار که در آن تجربه بیشتری دارد،تعیین گردد. انتخاب هدف به طور صحیح ،علاوه براینکه باعث قوی شدن انگیزه در ورزشگار میگردد ،باعث بوجود آمدن اعتماد بنفس در اونیز خواهد شد.


تعیین این اهداف باید حاصل کوشش مشترک مربی و ورزشکار باشد.


ویژگیهای اصلی تعیین هدف صحیح عبارتند از:


1-برای دوره های کوتاه،بلند و میان مدت تعیین گردند.


2-به عنوان پلکانی برای رسیدن به موفقیت محسوب شوند.


3-مورد قبول ورزشکار واقع شوند.


4- میزان مشکل بودن اهداف باید متفاوت بوده ولی متناسب با واقعیات تعیین شوند.


5-رسیدن به آنها باید قابل سنجش بوده، براین اساس موفقیت یا عدم موفقیت در دستیابی به آنها را بتوان تشخیص داد.


6-تعیین کننده فعالیتهایی باشند که ورزشکار برای رسیدن به آن اهداف باید انجام دهد و نتایجی را که دست یافتن به آنها به فعالیت دیگران بستگی دارد مورد نظر قرار ندهد.


اهداف قابل قبول


رمز موفقیت درتعیین هدف متمرکز بودن توجه ورزشکار به روی یک هدف مناسب است. انتخاب دقیق هدف تقریبا متاثراز همان عواملی است که برنحوه اجرا و کسب نتیجه اثر میگذارند. ولی به هرحال هدف تعیین شده باید مورد قبول ورزشکار واقع شود زیرا در غیراین صورت هدف برانگیزاننده نبوده ،تاثیری در هدایت رفتار ورزشکار نخواهد داشت.


بنابراین تعیین هدف باید به عنوان یک تجربه مشترک بین مربی و ورزشکار تلقی گردد.


دوراز دسترس بودن اهداف


اهداف تاچه حد باید دور از دسترس و مشکل باشد؟


می دانیم که موفقیت ،موفقیت می آورد .اگر شما به ورزشکاران کمک کنید تا موفقیت را تجربه و اهداف بعدی خود را برمبنای این موفقیت ها برنامه ریزی کنند ،آنگاه به بهترین نتایج دست خواهند یافت،ولی اگر اهداف طوری تعیین شوند که دستیابی بدانها مشکل باشد حداقل در 50درصد از موارد ،ورزشکار شما به جای موفق شدن ،شکست خواهد خورد.برای کسب نتیجه بهتر ،هدف باید طوری تعیین شود که ورزشکار بتواند با یک تلاش و کوشش معقول ،به آن دست یابد.


هدف باید آنقدر مشکل به نظر برسد که رسیدن به آن ارزش تلاش کردن را داشته باشد و در عین حال آنقدر آسان باشد که رسیدن به آن غیرممکن به نظر نرسد.


تعیین اهداف مشخص برای سنجیدن موفقیت


موفقیت به معنی دستیابی به هدف و مقصود می باشد.هنگام تعیین هدف باید بدانید که موفقیت از نظر شما چه مفهومی دارد.


تاکید برجمله"بکاربردن بیشترین کوشش"یک تعبیر و سیاست کلی بوده به عنوان تعیین یک هدف مشخص و ویژه محسوب نمی گردد.برای اینکه تعیین هدف امری موثرمحسوب شود ،اهداف باید بطور مشخص تعیین شوند نه کلی.


ثبت کردن اهداف


اهداف ورزشکار باید به صورت مکتوب در آیند. قبل از اینکار در مورد امکانات موجود برای کسب موفقیت مذاکره کنید.اهداف نباید همیشه فقط به زمینه های جسمی محدود گردند بلکه میتوانند هر دو زمینه جسمی و ذهنی را شامل شوند.


ادامه دارد...


مریم خائف-مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان